Chameleon mezi auty: Jak funguje technologická novinka od BMW?

Budoucnost silniční dopravy si každý představuje jinak. Automobilka BMW nicméně sází na schopnost libovolně měnit barvu vozidla, které tak získá vlastní osobnost a bude přitahovat pozornost a zraky okolí, kamkoliv zavítáte

29.03.2023 - Vilém Koubek



Když během lednového veletrhu Consumer Electronics Show představila německá automobilka BMW svoje elektrické vozidlo iVision Dee, stalo se okamžitě hvězdou přehlídky. Nepřineslo až tak zásadní změny ve vnitřním designu, jako spíš revoluci ve vnějším vzhledu: Pomocí aplikace v mobilním telefonu lze totiž změnit jeho barvu tak, jak si majitel podle momentální nálady přeje

Nový sci-fi vůz však nespadl z nebe a vlastně jsme měli šanci se na jeho příchod připravit, když BMW loni prezentovala tentýž koncept pojmenovaný iX Flow. Ten však pracoval s nepříliš vzrušujícími odstíny šedi, zatímco letos inženýři šlápli do pedálů a předvedli kapotu, jež znamená splněný sen každého milovníka designu. 

První pohled klame

Dee na první pohled vypadá nudně: V základním stavu připomíná šedivou, nevýraznou kopii vozu značky Tesla. Stačí se však k němu přiblížit a zjistíte, že se nevyplácí dát na počáteční dojem. Nezajímavé čelní reflektory ožijí a zamrkají na vás, jako by to byly oči. Stroj se probudí a pomocí biometrických čidel si ověří, že jste skutečně jeho majitel. Poté stačí dát mu slovní pokyn nebo odklepnout příkaz v mobilní aplikaci, a dveře se otevřou, načež vás obklopí moderní technologie

Interiér sice působí stroze, ale opět se nese v duchu ústupků, díky nimž vyniknou digitální prvky. Z klasické kabiny zůstal pouze volant, jímž automobilka naznačuje, že se její vize budoucnosti nespoléhá na plně autonomní vozidla. Podtrhuje to také virtuální palubní deska, která se promítá na čelní sklo, takže řidič nemusí odtrhávat zrak od silnice. Výhled si lze přepnout do jednoho z pěti módů, přičemž ten první, nejvíc minimalistický, poskytne pouze nejdůležitější informace o jízdě jako rychlost a stav paliva. Displej se dá ovšem značně rozšířit, například o klasickou navigaci či informace o vozovce a počasí. Pátý, nejvyšší stupeň, zatmívá boční skla a kompletně překrývá výhled, takže reálný svět nahrazuje tím promítaným. Jedná se však spíš o experimentální nastavení pro výjimečné případy. 

Digitální spolujezdkyně

Podobně jako má Apple svou Siri a Amazon Alexu, v srdci vozu od BMW se ukrývá virtuální pomocnice Dee, jež údajně dovede žertovat a dovolí si vás i lehce uzemnit, ale obecně působí jako milá společnice, nikoliv pouhý robotický sluha. Auto jejím prostřednictvím komunikuje, a jakmile zaznamená váš styl řízení, nabídne vám různá zlepšení či adaptace ke zpříjemnění jízdy. Z Dee se tak stane užitečná spolujezdkyně, jejíž tvář si navíc můžete promítnout na boční sklo.  

Technologie e-ink použitá na kapotě je energeticky relativně šetrná, protože původně vznikla pro čtečky knih (viz Papír je minulostí). V jejich případě se počítá s tím, že se bude displej nepravidelně měnit, ale zároveň by měl co nejméně brát z baterie. Jak čtečky, tak Dee proto energii čerpají pouze při změně panelů. Pokud si tedy nastavíte jinou barvu, krystaly se během několika vteřin přeskládají a dál už nebudou baterii nijak vytěžovat. Celé auto pokrývá 240 krystalických panelů, které dovedou přepínat mezi 32 barvami. Vozidlo tak zvládne klasickou červenou nebo černou, ale také můžete každou jeho část ladit dle vlastního gusta. Toužíte po závodních pruzích na střeše? Žádný problém! Stačí klepnout do aplikace. 

Hmyz a další problémy

Kolik bude Dee stát? Prezentované auto představuje pouze koncept, nicméně podle hlavní návrhářky Stelly Clarkeové a jejího týmu by mohlo jít o výrazně nižší sumu, než bychom čekali. Projekt se však v nejbližší době do výroby určitě nedostane – už proto, že by prý barevné panely zatím dokázal poškodit dokonce i náraz hmyzu nebo kartáče myčky. Vývojáři proto pracují na zpevňující substanci podobné laku. 

Navíc je nejprve potřeba také změnit legislativu mnoha států. Například u nás se totiž podle zákona musejí do registru silničních vozidel i do technického průkazu zapisovat všechny zásadní úpravy automobilu, včetně změny barvy či polepení fólií v rozsahu nejméně 50 % povrchu. Představa, že byste mohli odstín kapoty střídat podle nálady, je tedy z pohledu aktuálně platných pravidel značně komplikovaná.

Papír je minulostí 

Zatímco knižní trh již čtečky dobyly, novinový svět zůstává nepokořen – mimo jiné proto, že se k aktuálním informacím snadno dostaneme pomocí svých chytrých zařízení. Inženýr Max Braun však v roce 2020 přišel s prototypem využívajícím technologii e-ink nazvaným Paper, tedy „papír“ nebo hovorově „noviny“. V podstatě jde o displej o velikosti rozložené přední strany tisku, který na první pohled působí jako skutečný papír. Nevyzařuje žádné světlo, a je tak naprosto nenápadný, ale zároveň funkční: Čerstvou dávku informací si přes noc stahuje automaticky


Další články v sekci