Chytré hlavy: Sloni by mohli být mistři počtáři živočišné říše

24.10.2018 - Stanislav Mihulka

Sloni indičtí předvedli, že matematické uvažování jim není cizí

V matematice se s lidmi ostatní živočichové mohou měřit jenom stěží. Japonští vědci teď ale vystopovali druh, který se nám co do matematického uvažování alespoň částečně vyrovná. Je to pořádně veliký počtář.

Tímto druhem je slon indický. Vědci zjistili, že tito sloni, na rozdíl od jiných živočichů, nespoléhají na nepřesné odhady, ale používají ve výpočtech absolutní čísla. Jde o první experimentální doklad, že jiný živočišných druh používá přinejmenším z části stejné matematické uvažování.

TIP: Sloni prošli testem inteligence, který nezvládnou dvouleté děti

Výzkum byl založený na experimentech se čtrnáctiletou slonicí jménem Authai. Slonici vycvičili tak, že používala dotykový panel spojený s počítačem a na něm vybírala obrázky s různými objekty. Authai měla v každém kole výpočtů na výběr ze dvou možností. Za správnou odpověď byla odměněna. Na konci experimentu Authai dosáhla úspěšnosti 66,8 procent, čili mnohem více, než kdyby řešila příklady náhodně.

Springer, Journal of Ethology