Číhající monstrum: Obrovská sopečná kaldera u Japonska hrozí erupcí

11.02.2018 - Stanislav Mihulka

Pod kalderou Kikai v Jihočínském moři se zřejmě nabíjí další obří erupce

Iojima -<p>Sopečný dóm Iojima, který tvoří severozápadní cíp kaldery Kikai</p>
Iojima -

Sopečný dóm Iojima, který tvoří severozápadní cíp kaldery Kikai

Velká sopečná kaldera Kikai se nalézá v Jihočínském moři, přibližně 60 kilometrů od japonského ostrova Kjúšú. Její průměr činí asi 19 kilometrů a z valné většiny je ponořená v oceánu. Nad vodou dnes vyčnívají v podstatě jen sopečné dómy Iojima (Iwo-dake) a Sowa-Iwo-džima.

Kaldera vznikla asi před 6 300 lety při gigantické sopečné explozi, jedné z největších od konce doby ledové. Do vzduchu tehdy vyletělo 150 kilometrů krychlových hornin. Ve stejných místech došlo k obrovským erupcím i dříve, zhruba před 95 tisíci let, a také před 140 tisíci let. Kikai je stále vulkanicky aktivní, a podle odborníků zde trvale hrozí riziko velké erupce.

TIP: Neklid v hlubinách: Pod městečkem na Novém Zélandu se hromadí magma

Nedávný výzkum kaldery přinesl špatné zprávy. Po velké erupci před 6 300 lety se v kaldeře vytvořil ohromný sopečný dóm, který má objem přes 32 kilometrů krychlových. Podle vědců to svědčí o existenci velkého zdroje magmatu pod kalderou. Podle vědců je šance asi 1 : 100, že během příštího století dojde k další gigantické erupci, při které vulkán vyvrhne více než 40 kilometrů krychlových hornin. Škody by v takovém případě byly nedozírné.

Live Science, Scientific Reports