Co jsou primordiální černé díry? Odkud se vzaly?

22.04.2019 - Michal Švanda

Vznik vesmíru před 13,7 miliardami let byl divoký. Ve velmi krátké době se vesmír z jediného bodu, singularity, rozepnul do obrovských rozměrů. Na počátku se toho dělo tolik, že během pouhých dvaceti minut po vzniku vesmíru bylo například rozhodnuto o jeho chemickém složení. Prvky, které se nevytvořily do té doby, musely pak pracně vznikat v nitrech hvězd.

Materiál raného vesmíru byl velmi horký. Důležitou roli zřejmě hrály všechny interakce, tedy i elektromagnetická, a horké plazma také podléhalo četným lokálním nestabilitám. Někteří vědci se domnívají, že za takových teplot a tlaků postačily pouhé lokální odchylky k tomu, aby se samovolně z náhodného zhustku vytvořila černá díra (tedy materiál byl místně stlačen na hranici samovolného a nezastavitelného gravitačního kolapsu).

TIP: Jak vznikají černé díry: Dokážeme vyluštit záhadu temných žroutů?

Vědci očekávají, že takových černých děr by mohlo vzniknout velké množství, přičemž každá z nich by měla hmotnost zhruba stejnou, jako je hmotnost Měsíce, a rozměr asi milimetr. Někteří kosmologové dokonce tvrdí, že primordinální černé díry by mohly být důležitou součástí temné hmoty. Bohužel, prozatím všechny pokusy o detekci primordinálních černých děr selhaly.