Co když rychlost světla nebyla vždy stejná? Odpověď se možná brzy dozvíme

08.12.2016 - Stanislav Mihulka

Podle nové teorie byla těsně po vzniku vesmíru rychlost světla mnohem vyšší, než je dnes

Observatoř Planck -<p>Kosmická observatoř Planck a její mapa reliktního záření</p>
Observatoř Planck -

Kosmická observatoř Planck a její mapa reliktního záření

Podle nové teorie se ve velmi mladém vesmíru světlo pohybovalo mnohem rychleji než dnes. Tvrdí to astrofyzici João Magueijo z britské Imperial College London a Niayesh Afshordi z kanadské University of Waterloo.

Badatelé spočítali, že když měl čerstvě zrozený vesmír úplně nepředstavitelnou teplotu 10 tisíc biliónů biliónů stupňů Celsia, světlo se v něm pohybovalo prakticky nekonečnou rychlostí.

Podobných výstředních astrofyzikálních teorií se objevuje celá řada. Většinou krátce zazáří v médiích a pak se zase zmizí v zapomnění. Teorie Magueija a Afshordiho má ale ohromnou výhodu v tom, že by ji mělo být možné ověřit pozorováním.

Odpověď přinese reliktní mikrovlnné záření

Magueijo s Afshordim totiž předpovídají, že pokud jejich extravagantní představa platí, mělo by to zanechat stopu na povaze reliktního mikrovlnného záření. To je prastaré elektromagnetické záření, které vyplňuje celý vesmír od doby nedlouho po Velkém třesku.

TIP: Můžeme zjistit přesné stáří vesmíru?

Podle výpočtů Magueija a Afshordiho by veličina spektrální index reliktního záření, který popisuje počáteční hustotu vlnění ve vesmíru, měla mít velmi přesnou hodnotu 0,96478. Ani více, ani méně. Doposud nejpřesnější měření, které máme k dispozici díky vesmírnému teleskopu Planck, udává tuto hodnotu jako 0,968, což je velmi těsné. Brzy se snad dozvíme více.

Guardian