Dánští vědci přišli s odpovědí, proč riziko vzniku rakoviny s věkem stoupá

06.03.2018 - Kateřina Helán Vašků

Lidské tělo neodvratně stárne, přičemž zhruba po 55. roce života se začne zhoršovat kondice DNA, a riziko vzniku rakoviny tak roste. S tímto závěrem přišel mezinárodní výzkum pod vedením vědců z dánského Statens Serum Institut, který nedávno provedl komplexní genetickou studii s více než 50 tisíci účastníky.

„Studie ukázala, že naše těla jsou výbornými opraváři DNA zhruba do pětapadesáti let,“ vysvětlil Mads Melbye, jenž stál v čele projektu. Do té doby dokáže tělo poškozené buňky opravovat. Pokud se však „servis“ nedaří, může kolem buňky vzniknout celá skupina dalších, jejichž DNA se od ostatních buněk v těle mírně liší. Zmíněný zmutovaný typ je známý jako „buněčný klon“ či „buněčná řada“ a s věkem těchto „zranění“ přibývá. Mohou pak vytvořit tzv. mozaiku, jež naznačuje, že by mohla propuknout nemoc.

Účastníci zmíněné studie do 55 let věku neměli mozaiku – čili víc než jednu buněčnou řadu – ani v polovině případů, u starších jedinců však číslo strmě narůstalo. Po překročení uvedené věkové hranice už tedy tělo nedokáže mutacím a vzniku klonů „cizích“ buněk zabránit, takže se pravděpodobnost vzniku rakoviny zvyšuje.