Dávný předek: Nejstarší známý ještěr pochází z italských Alp

01.06.2018 - Stanislav Mihulka

Megachirella byla ctihodnou matkou všech dnešní ještěrů a hadů

<p>Scéna z oblasti dnešních Dolomitů, před cca 240 miliony let</p>

Scéna z oblasti dnešních Dolomitů, před cca 240 miliony let

Ve středním triasu, asi před 240 miliony let žila Megachirella, plaz o velikosti chameleona. Vědci důkladně proskenovali pozůstatky tohoto tvora a zjistili, že to byl nejstarší známý šupinatý plaz, pradávný příbuzný dnešních ještěrů a hadů. Doposud jsme měli za to, že šupinatí plazi jsou asi o 70 milionů let mladší. Teď se zdá, že se objevili bezprostředně po a možná i těsně před největším vymíráním všech dob, které proběhlo na konci permu, před 252 miliony let.

Fosilie megachirelly byla objevena už před 20 lety, kdy ji našli v Dolomitech, v severovýchodní Itálii. Jak už to ale v podobných případech bývá, vědci odhalili skutečný význam nálezu až po mnoha letech.

TIP: Starý trik: Ještěři mohli odhazovat ocas již v prvohorách, před 289 miliony let

Tentokrát ovšem nešlo o žádnou náhodu. Paleontologové strávili stovky dní ve více než 50 muzeích a univerzitách, kde studovali fosilie i dnes žijící zástupce šupinatých plazů. Cílem jejich úsilí bylo lépe pochopit ranou evoluci těchto živočichů. A přitom narazili na megachirellu, která se pro ně stala sladkou odměnou za námahu.

IFL Science, Nature