Egypt představil archeologický objev století: Mumie staré 3 tisíce let

Egypt představil archeologický objev století – 30 malovaných dřevěných sarkofágů, ve kterých jsou mumie mužů, žen i dětí. Stáří sarkofágů vědci odhadují na 3 000 let.

22.10.2019 - Martin Reichman

Tým egyptských vědců objevil památky v rozsáhlé archeologické lokalitě na západním břehu Nilu - v thébské nekropoli, která je zařazená na seznamu světového dědictví UNESCO. Hieroglyfy bohatě zdobené a barevné sarkofágy naskládané na sebe zhruba metr pod zemí ve dvou vrstvách. Uvnitř našli mumie kněžích, kněžek a dětí, kteří žili během 22. dynastie, jež vládla přibližně v letech 945 až 715 před naším letopočtem.

Desítky skvěle zachovalých sarkofágů

„Jedná se o první velký nález sarkofágů s lidskými pozůstatky od konce 19. století,“ citovala egyptského ministra pro památky Chálida Ananího agentura Reuters.

Dřevo sarkofágů staří egyptští umělci pomalovali jasnou žlutou barvou, která je pokrytá písmem a výjevy egyptských bohů, zvířat a rostlin v zelené, červené a žluté barvě. I přesto že jsou sarkofágy v dobrém stavu, projdou ještě rukama restauratérů. Následně budou vystaveny v novém muzeu zasvěcenému egyptských památkám, které tamní úřady plánují otevřít příští rok poblíž pyramid v Gíze.

TIP: Jak se dělá mumie: Pohřební rituál, který měl vést k nesmrtelnosti

Egypt se v posledních letech snaží o nových nálezech důkladně informovat, a nalákat tak více návštěvníků; turistický sektor tvrdě zasáhlo povstání a politické nepokoje takzvaného arabského jara v roce 2011. Podle Ananího konflikt snížil i počet nálezů významných archeologických památek, jakým jsou i dnes prezentované sarkofágy.