Energie pro Mars: NASA testuje malý štěpný reaktor pro kolonisty

Kolonizace Marsu je zajímavý nápad. Kde ale kolonisté vezmou elektřinu?

06.07.2017 - Stanislav Mihulka

Vesmírné technologie se neobejdou bez energie. Platí to pro kosmické lodě i pro budoucí kolonisty, kteří se již připravují na osídlování cizích světů. Většina misí, které americká kosmická agentura NASA vyslala do hloubi Sluneční soustavy, spoléhá na radioizotopové termoelektrické generátory, poháněné energií z rozpadu radioaktivních prvků.

Problém je v tom, že tyto generátory obvykle obsahují plutonium-238, které je obtížné sehnat. NASA dlouho spoléhala na ruské zásoby a to už v dnešní době není úplně praktické. Proto teď odborníci NASA hledají alternativy.

Elektřina ze malých štěpných reaktorů

Jejich favoritem jsou malé štěpné reaktory, které by mohly pohánět bezpilotní sondy ve vesmíru, a také dodávat elektřinu kolonistům rudé planety. Takové zařízení vyvíjejí v projektu Kilopower, který NASA podpořila 15 miliony dolarů (asi 345 milionů Kč).

TIP: Proč se vrátit a kolonizovat Měsíc? Zejména kvůli získávání energie

Od letošního podzimu v NASA zahájí testy. Nebude to prý úplně jednoduché. Se štěpnými reaktory už sice máme bohaté zkušenosti, v malém měřítku je ale všechno náročnější. Kompletní testovaný reaktor má výšku necelé dva metry a jeho výkon je až 1 kilowatt. Samotný princip získávání energie štěpnou reakcí je prakticky stejný, jako v běžných jaderných elektrárnách.

NASA / Kilopower