ExoMars Trace Gas Orbiter a modul Schiaparelli EDM jsou na dohled Marsu

19.10.2016 - Stanislav Mihulka

Dnes vstoupí Trace Gas Orbiter na oběžnou dráhu Marsu a modul Schiaparelli EDM přistane na povrchu rudé planety

ExoMars míří k Marsu -<p>Mise ExoMars TGO spěje ke svému vyvrcholení</p>
ExoMars míří k Marsu -

Mise ExoMars TGO spěje ke svému vyvrcholení

ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) je mise Evropské kosmické agentury ESA, která nejprve spolupracovala s americkou NASA, později i s ruskou agenturou Roscosmos. Cílem mise je dostat sondu Trace Gas Orbiter na oběžnou dráhu kolem Marsu, kde bude detailně zkoumat atmosféru Marsu, a rovněž vysadit na povrch rudé planety experimentální přistávací modul Schiaparelli EDM.

Mise ExoMars Trace Gas Orbiter odstartovala na cestu k Marsu 14. března 2016. V těchto dnes se mise blíží do finále. V neděli 16. října v 16:42 SEČ se modul Schiaparelli EDM oddělil od sondy Trace Gas Orbiter, a teď se blíží k Marsu ve dvojici.

Operátoři mise v té době prožili horké chvilky, protože Trace Gas Orbiter přestal dodávat data o telemetrii sondy. Po zhruba dvou hodinách byla ale komunikace se sondou obnovena.

TIP: ExoMars 2016: Evropský přistávací modul a družice dnes zamíří k Marsu

Ve středu 19. října čeká sondu Trace Gas Orbiter jeden z nejvíce kritických manévrů celé mise. Sonda by měla během 139 minutové fáze letu zpomalit a vstoupit na oběžnou dráhu kolem Marsu. Do atmosféry Marsu by měla vstoupit opět v 16:42 SEČ a v 16:48 SEČ by měl na Mars dosednout modul Schiaparelli EDM. Držme jim palce.

• Zdroj fotografií: D. Ducros / ESA