Exoplaneta objevená sondou Kepler by možná mohla hostit život

29.11.2016 - Martin Reichman

Exoplaneta, kterou v loňském roce objevila sonda Kepler, by podle japonských astronomů mohla hostit život

Exoplanety K2-3d -<p>Mateřskou hvězdou exoplanety K2-3d je červený trpaslík ze souhvězdí Lva.</p>
Exoplanety K2-3d -

Mateřskou hvězdou exoplanety K2-3d je červený trpaslík ze souhvězdí Lva.

Když v loňském roce objevila sonda Kepler planetární systém K2, jednalo se o první systém tří planet kroužících kolem jedné hvězdy. Nyní poutá tento zajímavý svět zájem vědců znovu – mohl by totiž hostit život.

Vědci z japonské Národní astronomické observatoře (NAOJ) prozkoumali pomocí teleskopů 150 světelných let vzdálenou exoplanetu, nesoucí označení K2-3d. Planeta o hmotnosti 1,5násobku Země, která svou mateřskou hvězdu oběhne jednou za 45 dnů, byl podle nich mohla mít příhodné podmínky pro vznik života. Výpočty vědců naznačují, že by na jejím povrchu mohlo panovat podnebí jaké známe ze Země včetně přítomnosti tekoucí vody.

Podle dřívějších výpočtů se K2-3d nachází na vnitřním okraji obyvatelné zóny. Pravděpodobně jde ale o svět, který je ke své mateřské hvězdě připoután stále stejnou stranou. Teploty na přivrácené straně by tak teoreticky mohly dosahovat 127 až 227 °C.

Nyní se na K2-3d zaměří další teleskopy – ve svém hledáčku ji má havajský TMT (Thirty Meter Telescope), který se pokusí rozluštit z čeho se skládá atmosféra planety.

nao.ac.jp