Historický úspěch fyziky: Experiment LIGO detekoval gravitační vlny

12.02.2016 - Stanislav Mihulka

K prvnímu zachycení gravitační vln v historii došlo přesně 100 let po jejich předpovězení Albertem Einsteinem v obecné teorii relativity

Fyzici celého světa bouřlivé oslavují. Vědci z MIT, Caltechu a týmu LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) poprvé v historii přímo detekovali gravitační vlny.

Experiment LIGO tvoří dva detektory vzdálené 3000 km, v amerických státech Washington a Louisiana. Každý z detektorů představují dvě ramena o délce 4 km, která svírají pravý úhel. V ramenech probíhá laserový paprsek, jehož nepatrné odchylky měří zařízení detektoru.

Dne 14. září 2015 oba dva detektory zachytily gravitační vlnění, které prošlo celou planetou. Toto vlnění vzniklo ve vzdálenosti 1,3 miliardy světelných let, během splynutí dvou černých děr o hmotnosti 29 a 36 Sluncí. Detekce gravitačních vln má pro fyziku dalekosáhlé důsledky. Po čase budou nejspíš následovat další objevy.

• Zdroj fotografií: LIGO