Ambiciózní projekt: NASA chce vzkřísit úspěšný infrateleskop Spitzer

Šikovná telerobotická sonda Resurrector by měla oživit slavný vesmírný teleskop, jehož mise byla oficiálně ukončena v roce 2020

23.05.2023 - Stanislav Mihulka

Americký vesmírný infračervený teleskop Spitzer pracoval ve službách NASA více než 16 let. Do svého vypnutí v lednu 2020 získal úctyhodné množství cenných snímků vesmíru a přispěl k řadě významných objevů. Patří do čtveřice velkých observatoří v programu NASA „Great Observatories,“ společně s Hubbleovým dalekohledem, rentgenovou observatoří Chandra a gamaobservatoří Compton, která v roce 2000 řízeně zanikla v zemské atmosféře.

Pozoruhodné je, že Spitzer je vlastně stále funkční a může i nyní pozorovat vesmír v tzv. „horkém módu“, do kterého vstoupil po vyčerpání zásob tekutého hélia. NASA teleskop vypnula kvůli tomu, že se dostal příliš daleko od Země, což brání efektivní komunikaci s pozemním střediskem, nezbytné pro úspěšná pozorování.

Spitzer Resurrector Mission

NASA se proto rozhodla, že se pokusí teleskop Spitzer opět oživit. Za tím účelem poskytla v rámci programu STTR (Small Business Technology Transfer) 250 tisíc dolarů (přibližně 5,5 milionů Kč) společnosti Rhea Space Activity, aby připravila speciální misi Spitzer Resurrector Mission (SRM). Cílem mise je vyslat sondu za Spitzerem, uvést ho do provozu a umožnit tím další pozorování vesmíru v infračervené oblasti.

Spitzer se pohybuje na zvláštní heliocentrické dráze, kdy obíhá kolem Slunce ve stejné vzdálenosti jako Země. V této době se nachází z pohledu Země za Sluncem, ve vzdálenosti zhruba 2 AU od nás. Pokud by mise STR uspěla, šlo by o fantastický počin inženýrství v kosmickém prostoru, navíc nikoliv na oběžné dráze Země, ale v mnohem větší vzdálenosti.

TIP: NASA brzy vypne infrateleskop Spitzer. Jak to, že pracoval tak dlouho?

STR by měla být telerobotickou misí, kdy budou nástroje sondy Resurrector při práci ovládat pozemští operátoři. Sonda urazí vzdálenost asi 300 milionů kilometrů a „zaparkuje“ u Spitzeru. Restartuje teleskop, ověří činnost jeho systémů a pak zůstane v jeho blízkosti, aby sloužila jako komunikační uzel pro vysokorychlostní přenos dat. Tím by se měl Spitzer opět vrátit do hry.