NASA brzy vypne infrateleskop Spitzer. Jak to, že pracoval tak dlouho?

Legendární vesmírný infrateleskop ukončí svá pozorování 30. ledna 2020

19.06.2019 - Stanislav Mihulka

Po téměř 16 letech pozorování vesmíru v infračervené oblasti záření se americký Spitzerův vesmírný teleskop odebere na zasloužený odpočinek. NASA nedávno oznámila, že tuto pozoruhodnou vesmírnou observatoř definitivně vypne 30. ledna 2020. Délka mise teleskopu je přitom ohromným úspěchem. Přesluhuje totiž více než 11 let.

Spitzerův teleskop vyvinula a provozovala Laboratoř tryskového pohonu NASA (JPL), která sídlí v kalifornské Pasadeně. Observatoř obíhá Slunce po podobné dráze jako Země, pohybuje se ale o něco pomaleji. V současné době je pozadu za Zemí asi o 254 milionů kilometrů, což je více než 600-násobek vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem.

Chlazení teleskopu Spitzer

Aby infrateleskopy mohly pozorovat infračervené záření vesmíru, tak musejí být ochlazovány. Obvykle k tomu používají nějaké chemické látky. Tvůrci Spitzerova teleskopu ale vyvinuli pasivní systém chlazení, jehož součástí je i oběžná dráha teleskopu. Teleskop sice používal i chemické chlazení, ale jen pro část pozorování.

TIP: Spitzerův vesmírný dalekohled: Svět v infračerveném světle

Zásoby chladící látky, kterou bylo kapalné helium, došly teleskopu v květnu 2009. Spitzer ale mohl dál pozorovat vesmír, ve dvou ze čtyř původně využívaných vlnových délek infračerveného záření. Právě v období po ukončení původně plánované doby pozorování infrateleskop zaznamenal řadu významných objevů, jimiž se výrazně zapsal do dějin astronomie. V roce 2017 to byl právě teleskop Spitzer, kdo objevil sedmero kamenných planet v úžasném planetárním systému TRAPPIST-1. V poslední fázi své mise se Spitzer bude věnovat především výzkumu zajímavých planetárních systému a jejich exoplanet.

NASA/JPL-Caltech