Astronomové objevili obří vesmírnou dutinu v souhvězdí Býka a Persea

Astronomové objevili v Mléčné dráze obří – 500 světelných let velkou dutinu. Podle vědců pravděpodobně vznikla před miliony let v důsledku exploze supernovy.

24.09.2021 - Martin Reichman

Molekulární mračna, nacházející se na hranicích souhvězdí Persea a Býka, zřejmě vznikla současně před miliony let díky explozi supernovy. Naznačují to nová pozorování vesmírné observatoře Gaia. Mohutná exploze podle vědců vytlačila plyn a dala tak vzniknout obří – 500 světelných let velké bublině. Na jejím okraji se z nakumulovaného plynu a prachu následně vytvořila velká molekulární mračna s intenzivní tvorbou hvězd.

Jiná perspektiva

Podle Shmuela Bialyho z Astrofyzikálního centra při Harvardově univerzitě jsou ve hře dva nejpravděpodobnější scénáře. Obří bublina mohla vzniknout explozí jedné mohutné supernovy, nebo jako důsledek několika explozí v průběhu milionů let.

Hvězdotvorné oblasti v souhvězdí Býka a Persea jsou vědcům známé již řadu let. Teprve nová pozorování observatoře Gaia ale odhalila jejich skutečný tvar. Ze snímků, které Gaia pořídila, vědci sestavili podrobnou 3D mapu oblasti. Ta odhalila 500 světelných let velkou dutinu, nacházející se mezi dvojicí hvězdných porodnic. „Naše pozorování ukazují, že i zánik hvězdy v podobě exploze supernovy může generovat řetězec událostí, které mohou nakonec vést ke zrodu nových hvězd,“ okomentoval nová zjištění vedoucí studie Shmuel Bialy.