Od dětské hvězdičky k megastar: Kdo zmizel v zapomnění a kdo dobyl svět?
Mladičký zpěvák nebo dospívající dívka zbourají se svou písní hitparády, svět jim na chvíli leží u nohou a mají všechno, co si mohou přát… Kolik z nich však dokáže přeskočit mezi dospělé hvězdy pop music a kdo nenávratně zmizí v zapomnění?
Zpěváci a zpěvačky, kteří svou kariéru začali – a někdy i skončili – jako náctiletí, zpravidla spadají do jedné ze tří kategorií: Může se objevit mimořádně talentovaný mladičký autor, který si své písně skládá sám a také umí dobře zpívat. Jeho nadání si povšimne nějaký „lovec talentů“ a vynese ho na výsluní. Druhá možnost spočívá v tom, že má dotyčný opravdu krásný a zajímavý hlas, ale postrádá vlastní písně, proto je třeba ho takovými skladbami zásobit. A nakonec může jít o chlapce či dívku, kteří výborně vypadají, tudíž si je producenti vyberou jako tváře pro populární skladby, i když samotný jejich hlas nijak zvlášť nevyniká.
Pokračování či konce hudebních kariér pak bývají také velice různé. Ohlédněme se tedy za uplynulými osmi dekádami v populární hudbě, abychom viděli, jaké příběhy mladých interpretů zmíněná léta přinesla…
Exotický mladík
Psala se polovina 50. let, když sotva 15letý kanadský chlapec složil písničku pro dívku, do níž se tajně zamiloval. Byla o několik let starší, a mělo se snad dokonce jednat o slečnu, která mu nějaký čas dělala chůvu. V písni mladíček fantazíroval, že jejich věkový rozdíl nebude na překážku tomu, aby ho dotyčná objala a pevně přitiskla k sobě… S penězi, které mu půjčil jeho strýček, se dokázal dostat do nahrávacího studia a natočit singl. A pak se začaly dít věci!
Chlapec s překvapivě mužným hlubokým hlasem, ale také s lehce exotickým vzhledem po libanonských a syrských předcích dobyl snad všechny tehdejší hitparády. Paul Anka se svou skladbou Diana – kterou si Češi dodnes zpívají u táboráků jako „Dajánu“ – se proměnil v legendu.
Náctiletý zpěvák natočil také další velké hity jako Put Your Hand on My Shoulder nebo You Are My Destiny. Po dvacítce jeho úspěch mírně zeslábl, přesto v následujících desetiletích dál nahrával a koncertoval, přičemž se občas dostal i na první příčky žebříčků. Dnes 84letý Anka, třikrát rozvedený otec šesti dětí, pořád vystupuje a vyprodává haly. Jen ta úvodní slova jeho nejznámější písně „I’m so young and you’re so old“, tedy „jsem tak mladý a ty tak stará“, už dnes možná vyznívají poněkud zvláštně…
V začátcích rokenrolu
U kořenů rokenrolu stál ve 40. letech dospívající černošský chlapec Richard Pennimen. Na pódiu se začal objevovat už coby 14letý, záhy opustil školu a koncertoval s různými skupinami, jež využívaly jeho hlavní přednost – doslova božský zpěv, který natrénoval v několika kostelních sborech a pro potřebu nově vznikajícího žánru ho jen mírně modifikoval. Mladíček brzy získal přezdívku Little Richard a používal ji pak po celý život. Přestože si své největší hity jako Long Tall Sally připsal „až“ po dvacítce, ukázal, že v budoucí pop music budou mít své místo i dospívající tváře.
Další velká jména přinesla 50. léta. Osmnáctiletý Harry Webb natočil v roce 1958 úspěšný singl Move It, považovaný za vůbec první britskou rokenrolovou píseň. Obyčejně znějící příjmení si raději změnil podle Little Richarda a křestní jméno podle výrazu pro „útes“ – načež vstoupil na scénu Cliff Richard. Rocková legenda koncertuje i po šesti dekádách, a dokonce obdržela šlechtický titul „sir“, což znamenalo historicky první podobnou poctu pro populárního muzikanta.
Naopak tragický příběh provází dalšího náctiletého z 50. let: Syn mexických imigrantů Ritchie Valens, původním jménem Richard Valenzuela, měl našlápnuto ke skvělé kariéře. V roce 1959 však coby 17letý zahynul při leteckém neštěstí na turné, kde účinkoval i hvězdný Buddy Holly. Jeho největší hit – původně mexická lidová La Bamba – je dnes známý spíš v pozdějším podání skupiny Los Lobos. Právě Valens však píseň uvedl do veřejného prostoru a zůstala po něm navždy jako připomínka jeho kratičkého života.
Stevie a Michael
Dodnes nejmladším vítězem americké hitparády v historii zůstává 13letý hoch, který v roce 1963 dobyl žebříčky se svou skladbou Fingertips. Pokud dodáme, že se jednalo o nevidomého černošského školáka Stevlanda Morrise, který vždy nosil tmavé brýle, bude hned jasno. Ano, i tady si interpret zvolil umělecké jméno, a protože šlo opravdu o velký zázrak, zrodil se Stevie Wonder. Chlapec zpíval, skládal, hrál na klavír i na další nástroje a první nahrávací smlouvu podepsal už v 11 letech. Zájem o něj na nějaký čas poklesl poté, co se mu v pubertě změnil hlas, ale v žádném případě nešlo o konec, nýbrž o nový začátek. Později Stevie Wonder svůj úspěch ještě překonal a ukázal, že dětské hvězdy mohou být stejně výrazné i v dospělosti.
Na počátku 70. let pak ovládl americkou hitparádu další 14letý Afroameričan, nicméně sláva pro něj neznamenala novinku: Zakusil ji už jako člen skupiny, kterou tvořil se svými sourozenci. Chlapec se jmenoval Michael Jackson a tentokrát nešlo o žádný pseudonym. Píseň Ben, s níž tehdy zvítězil, představovala vyznání lásky nezvyklému mazlíčkovi – konkrétně kryse – a mimochodem pocházela z hororového filmu. O další kariéře zpěváka se netřeba rozepisovat, ale opakovaně říkával, že jako člověk žijící od útlého věku v záři reflektorů nemůže být nic jiného než tak trochu podivín…
Nejmladší rekordmanka
Léta osmdesátá, doba synthpopu a mládeže s melírovanými vlasy a trvalou, byla pro náctileté zpěváky mimořádně příznivá. Druhá polovina dekády vynesla v Americe na vrchol dvě mladičké interpretky, Debbie Gibson a Tiffany. První z nich se v roce 1987 stala držitelkou dodnes nepřekonaného rekordu, když díky skladbě Foolish Beat coby nejmladší zpěvačka ovládla hitparádu s písní, kterou složila, nazpívala i produkovala. Debbie si veškeré své úspěšné písně oslavující bezstarostné mládí psala sama, což jí tehdy zajistilo i autorské ceny.
Rusovlasá Tiffany šla potom odlišnou cestou: Její největší hit I Think We’re Alone Now tvořil novou verzi starší oblíbené skladby z 60. let. Každopádně obě dámy stále vystupují, natáčejí, účinkují v muzikálech – a nebojí se shodit svou slávu v přiznaně „béčkových“ filmech jako Obří krajta versus aligátor, kde se s radostí nechají zmíněnými monstry rozsápat…
Holky odvedle
Jiné případy z té doby představují dívky, jejichž hity napsala skladatelsko-producentská trojice Mike Stock, Matt Aitken a Pete Waterman, určující svými chytlavými synthpopovými písněmi tehdejší tvář britské populární hudby. Jednou z nejmladších vítězek ostrovní hitparády z uvedené stáje se stala zpěvačka Sonia, která se svým mírně buclatým obličejem a rezavými vlasy ztělesňovala prototyp „holky odvedle“.
I pro mladičkou hvězdu australského seriálu Sousedé pak pánové napsali píseň, a dokonce jí zajistili letadlo, aby mohla nahrávat přímo ve studiu v Anglii. Kylie Minogue přitom nezůstala pouhou náctiletou nadějí, ale proměnila se v superstar žánru. Jednu z výjimek téměř totální americko-britské dominance v hudebním světě potom reprezentuje Francouzka Vanessa Paradis, která v roce 1987 coby 14letá uspěla v hitparádách po celé Evropě. Ačkoliv ji dnes známe spíš jako oceňovanou herečku, její skladba Joe le taxi se v rádiích dosud hraje.
Návrat teen popu
S koncem 90. let vtrhla na scénu jedna z nejznámějších náctiletých celebrit, blonďatá Američanka Britney Spears. Už od dětství účinkovala v muzikálech, reklamách i seriálech a posléze vrátila na výsluní teen pop, který na konci 80. let spíš mizel ze scény. Její image kombinující nevinnost školačky a lolitovskou dráždivost – spolu s vytrvalým tvrzením, že je stále panna – stála za obrovským úspěchem písně Baby One More Time, kterou nazpívala jako 16letá.
Následovalo několik roků mimořádné popularity a sláva přetrvala, i když zpěvačka překročila dvacítku. Nicméně opakující se skandály, pobyty v psychiatrických léčebnách, boj o dva syny a stálé pokusy o návrat na pódia – to vše ukazuje, že si krátká úspěšná kariéra v pop music může vybrat nemalou daň.
Z dětského televizního seriálu, respektive z popularity na nově vzniklé platformě YouTube vzešly i dva další idoly teenagerů z nultých a desátých let. Navzdory různým přešlapům však oba zmínění zpěváci zvládli „přestup“ mezi dospělé mnohem lépe a dnes jako třicátníci patří ke stabilním postavám showbyznysu. Miley Cyrus, dcera country zpěváka Billyho Raye Cyruse, se nejdřív proslavila v seriálu Hannah Montana, později ovšem image nevinné dívenky opustila, což u publika vyvolalo nemalý poprask – nicméně i dětské hvězdičky vyrostou a chtějí třeba vypadat přitažlivě.
Kanaďan Justin Bieber si pak získal popularitu jako 15letý díky písním na YouTube a jeho kariéra ukazuje nové možnosti současné doby: Podařilo se mu dostat na vrchol hitparády, aniž by vydal jediné album. A jeho skladby z dob, kdy mu ještě nebylo dvacet, patří na YouTube dodnes k nejhranějším.
Zpěvačky i skladatelky
Novou výraznou stopu v současné pop music zanechaly náctileté slečny nejen s hezkou tváří, ale především s vynikajícím hlasem, skladatelky a textařky, které jejich brzká kariéra v žádném případě nesemlela. Taylor Swift podepsala první profesionální smlouvu jako 14letá a dlouhohrající desku vydala v šestnácti. Navíc trvala na tom, aby se alespoň zčásti jednalo o autorský počin, protože pro ni bylo vždy důležité zpívat o vlastních prožitcích a pocitech. Obrovské úspěchy v podobě cen Grammy v době, kdy ještě ani nebyla plnoletá, ji přitom nepoznamenaly a její kariéra stabilně pokračuje i po třicítce. Dnes jde o nejposlouchanější interpretku na serveru Spotify a se jměním 1,6 miliardy dolarů o nejbohatší zpěvačku vůbec.
Také Billie Eilish zahájila kariéru jako 14letá a na písních spolupracovala se starším bratrem Finneasem. Rychlý úspěch vedl mimo jiné k tomu, že se v roce 2020 coby teprve 18letá stala nejmladší interpretkou, která kdy obdržela nabídku složit píseň pro film o Jamesi Bondovi. Nakonec jí skladba No Time to Die vynesla i Oscara a také ona patří mezi ty, kdo se chtějí vyzpívat z toho, co sami mladí lidé prožívají.





