Pavouci dovedou být milující rodiče: Někteří kojí své potomky mateřským mlékem

Samice čínských skákavek vychovávají mláďata v hnízdech a krmí je mlékem, které je výživnější než mléko kravské

26.01.2024 - Stanislav Mihulka

Pavouci nepatří mezi nejoblíbenější tvory, přesto některé druhy mohou být velmi starostivými rodiči. Skákavka Toxeus magnus například krmí svá mláďata speciálním mlékem.

Vědci zjistili, že si tito pavouci staví hnízda, ve kterých pak vyrůstají mláďata. Pavouci si do nich nenosí potravu, ale mláďata pavouků přesto rostou. Ukázalo se, že samice těchto pavouků vylučují velmi výživné mléko. Toto mléko navíc obsahuje čtyřikrát více proteinů, než mléko kravské.

Samice těchto skákavek v hnízdě vylučují mléko ze speciálních orgánů na zadečku. Čerstvě vylíhlá mláďata nejprve olizují kapky mléka, které samice umístí uvnitř v hnízdě. Starší mláďata pak sají mléko přímo od samice.

Experimenty potvrdily, že mláďata těchto pavouků jsou na mléce zcela závislá. Samice skákavek krmí mláďata pavoučím mlékem až do věku kolem 40 dní, kdy se již mláďata blíží dospělosti. Díky takové mateřské péči a životu v hnízdu se asi tři čtvrtiny mláďat tohoto druhu dožívají dospělosti.