Sonda Juno pořídila detailní snímky Jupiterova vulkanického měsíce Io

Meziplanetární sonda Juno absolvovala svůj v pořadí již druhý blízký průlet kolem Jupiterova vulkanického měsíce Io

06.02.2024 - Martin Reichman

Meziplanetární sonda Juno studuje Jupiter a jeho měsíce již od července 2016. Během téměř osmi let zjistila mnoho zajímavých podrobností o tomto nehostinném koutě Sluneční soustavy a pořídila stovky dechberoucích snímků Jupiteru i jeho měsíců. Jde po sondě Galileo, která zde působila v letech 1995 až 2003, o první robotickou sondu, která tuto oblast zkoumá z bezprostřední blízkosti. Informace shromážděné sondou Juno pomáhají vědcům řešit otázky týkající se nejen historie Jupiteru a jeho měsíců, ale historie vzniku a vývoje celé Sluneční soustavy.

Od roku 2021 se sonda nachází ve fázi prodloužené mise, kdy se zaměřuje na některé z největších měsíců „krále planet“. V těsné blízkosti již sonda prolétla kolem Ganymedu, Europy a Io.

Podivuhodný měsíc Io navštívila Juno v krátké době již podruhé – první průlet se uskutečnil na konci minulého roku a sonda se během něj přiblížila k měsíci o na rekordní vzdálenost 1 500 kilometrů. Také víkendový průlet nese rekordní zápis – vzdálenost sondy od povrchu Io byla ještě o několik metrů menší a sonda během něj pořídila množství mimořádně detailních fotografií.

V rámci prodloužené mise navštíví Juno vulkanický měsíc ještě několikrát, vzdálenost od jeho povrchu se ale v příštích měsících bude postupně zvětšovat. Pokud vše půjde podle plánu, bude sonda tento Jupiterův měsíc obíhat až do roku 2025, kdy dosáhne vzdálenosti asi 115 tisíců kilometrů od jeho povrchu.

Oblaka kouře nad obzorem Jupiterova vulkanického měsíce Io. (foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS, AndreaLuck, CC BY 4.0)

Na nejnovějších snímcích jsou patrné i dva sloupce kouře, vystupující nad obzor měsíce Io. Podle NASA jde o sloupce emitované dvěma průduchy jedné obří sopky, nebo dvěma sopkami nacházejícími se blízko sebe. Podobná podívaná není na Io ničím výjimečným – na tomto měsíci, který je jen o málo větší než náš Měsíc, se nachází více než 400 aktivních sopek.