Superbrouk z jižní Evropy: Silák, který pohne i šesti autobusy

Po měsících náročných testů a pokusů vědci stanovili, který hmyz je nejsilnější ze všech. Na stupni vítězů stanul brouk, jenž nemá české vědecké pojmenování, ale jeho latinský název zní Onthophagus taurus

02.08.2023 - Zuzana Teličková

Onthophagus taurus je brouk z čeledi vrubounovitých a rodu lejnožroutů. Žije ve střední a jižní Evropě, severní Africe a Malé Asii. Je dlouhý 5,5–11,5 milimetru a dokáže utáhnout břemeno 1 140krát těžší než je sám. V přepočtu na člověka by musel jedinec vážící 70 kg pohnout nákladem o hmotnosti 80 tun, tj. například šesti plnými dvoupatrovými autobusy.

Podle vedoucích výzkumu Roba Knella a Leigha Simmonse potřebují tito hmyzí atleti dbát na správnou výživu stejně jako sportovci ze světa lidí. I ti nejsilnější z nich totiž slábnou, když po dobu několika dní nemohou přijímat tu správnou potravu.

Svoji sílu uplatňují lejnožrouti zejména v boji o samičky, při kterém se do sebe zaklesnou rohy a snaží se jeden druhého vytlačit z tunelu vyhrabaného pod kuličkou trusu. Odměnou pro vítěze je pak páření, které probíhá v intimním prostředí podzemního doupěte.