V systému Kepler-80 je u mateřské hvězdy namačkáno pět superzemí

Pětice superzemí systému Kepler-80 se vejde do 8 procent vzdálenosti Země od Slunce

26.07.2016 - Stanislav Mihulka

V souhvězdí Labutě je asi 1 100 světelných let odsud podivuhodný planetární systém Kepler‑80. Kolem hvězdy asi o čtvrtinu menší než Slunce tam obíhá minimálně 5 planet.

To je samo o sobě docela zajímavé, není to ale zdaleka všechno. Jde totiž o 5 superzemí, tedy planet jen o málo větších než je Země, které jsou všechny namačkány do bezprostřední blízkosti hvězdy.

Pekelné superzemě

Svou hvězdy planety oběhnou jednou za 1, 3, 4, 7 a 9 dnů. Celá pětice planet se vejde do vzdálenosti 12 milionů kilometrů, což je méně než 8 procent vzdálenosti Země od Slunce. O podmínkách na těchto planetách nemusíme mít žádné iluze – jsou nepochybně pekelné. Přesto je ale systém Kepler‑80 pozoruhodný. Objevené planety jsou uspořádány tak, že je jejich systém gravitačně stabilní.

Systémům jako je Kepler‑80 se říká STIP (z angličtiny „systém s těsně uspořádanými vnitřními planetami“). Vědci se na základě simulací domnívají, že planety tohoto systému původně vznikly ve větší vzdálenosti od hvězdy a na své nynější oběžné dráhy se posunuly procesem planetární migrace.

TIP: Superzemě za humny: Od Zemi podobné planety nás dělí jen 16 světelných let

Migrace planet způsobila, že se synchronizovaly jejich rotační periody a planety systému se dostaly do stavu orbitální rezonance. Doby jejich oběhu jsou v poměru malých celých čísel.

IFL Science, Astrophysical Journal