Jaké byly nejpodivnější příběhy vědy právě uplynulého roku 2015?

03.01.2016 - Stanislav Mihulka

Popularizační web IFL Science sestavil Top Ten nejdivnějších vědeckých příběhů loňského roku

10. Upírské drony US Army

Američtí vojenští vývojáři DARPA vyvíjejí drony, které jsou jako upíři. Nemají dlouhé špičáky a nesají krev. S populárními nemrtvými mají společné to, že se na slunečním světle kompletně rozplynou. Americká armáda už nechce, aby se její drony na tajných misích dostávaly do rukou protivníků.

9. Syřané si vyžádali zpět svá semena ze Špicberského úložiště

Na norských Špicberkách mají globální úložiště semen z celého světa pro globální krize. Organizace ICARDA, která poskytla semena ze Sýrie, ale zjevně nehodlá čekat na globální krizi a vyžádala si syrská semena zpět. Mají doplnit semennou banku v rozvrácené Sýrii. Vzhledem k probíhající válce je ale jejich osud nejistý.

8. Holubi, kteří diagnostikují rakovinu

Na Kalifornské univerzitě v Davisu naučili 16 holubů rozeznat na snímcích z mikroskopu rakovinu prsu od normální prsní tkáně. Opeřencům to prý šlo velice dobře. Jde o další potvrzení skvělých pozorovacích schopností holubů.

7. Ještěrka z Argentiny se 6 ocasy

Ještěři jsou známí schopností regenerovat poškozenou tkáň, hlavně pokud jde o ocasy. Jejich regenerace se ale někdy zvrtne. V Argentině našli ještěra teju pruhovaného, kterému narostlo hned 6 neúplných ocasů, což je prý světový rekord.

6. Megastruktura cizí civilizace nebo hejno komet?

Astronomy fascinovalo zvláštní stmívání hvězdy KIC 8462852. Jako by ji stínilo něco velkého, s čím jsme se zatím ještě nesetkali. Objevily se spekulace, že by snad mohlo jít o ohromnou strukturu cizí civilizace, skromnější vysvětlení počítá s neobvyklým hejnem komet.

5. Bezhlavé ploštěnce narostly hlavy jiných druhů

Ploštěnky regenerují ještě mnohem lépe, než ještěři. Vědci zjistili, že když ploštěnce druhu Girardia dorotocephala uříznou hlavu a pohrají si s jejími nervovými buňkami, tak ji narostou hlavy tvarem odpovídající jiným druhům.

4. Ploštěnka, která se rozmnožuje po oplodnění vlastní hlavy

Ploštěnky jsou natolik divné, že se v tomto přehledu umístily hned dvakrát. Druh Macrostomum hystrix představuje hermafrodity, kteří se normálně páří ve dvou, když jim ale schází partner, tak si pomocí ostrého penisu oplodní vlastní hlavu. Spermie pak doputují k vajíčkům a vše pokračuje, jak má.

3. V Kazachstánu masově zahynuly sajgy

Velká část svérázných antilop sajg, které žijí na Středním Východě, najednou zahynula. Step se během pár dní pokryla těly mrtvých zvířat. Zřejmě šlo o dramaticky probíhající nákazu, ale přesná příčina masového úhynu kriticky ohroženého druhu není doposud známa.

2. Muž se nestal otcem kvůli nenarozenému dvojčeti

Někteří lidé nemají ve všech buňkách svého těla stejnou DNA. Před svým narozením splynuli se svým sourozencem, a ve vzácných případech to vyjde najevo. Že je taková lidská chiméra nedávno zjistil jeden muž, který selhal v testu otcovství, přestože je prokazatelně otcem svého dítěte.

1. Pacient se nakazil rakovinou od tasemnice

Jeden Kolumbijec s virem HIV se nakazil rakovinou, kterou dostal od běžného druhu tasemnice. Jeho imunitní systém se choval zvláštně, larvy tasemnice se mu rozšířily na neobvyklá místa v těle a změnily se tam v nádory. Nešťastný pacient nakonec nezvyklé nákaze podlehl.

• Zdroj fotografií: Peter Olson / Natural History Museum