Šance pro budoucnost: Spasí nás mateřské mléko před antibiotickou apokalypsou?

01.04.2017 - Stanislav Mihulka

Proteinový komplex z mateřského mléka dokáže bakteriím vypnout odolnost vůči antibiotikům

Mateřské mléko -<p>Naše vlastní mateřské mléko nám nabídlo zbraň proti rezistentním bakteriím</p>
Mateřské mléko -

Naše vlastní mateřské mléko nám nabídlo zbraň proti rezistentním bakteriím

Odborníci varují, že se krátká éra antibiotik chýlí ke konci. Pokud nedokážeme antibiotika nějakým způsobem nahradit, tak v příštích desetiletích budou umírat miliony lidí na dnes snadno léčené nemoci.

Nová významná skupina antibiotik se objevila naposledy v roce 1987 a financování vývoje léčiv ve farmaceutickém průmyslu vázne. Naštěstí jsou i jiné možnosti. Pomoc nám nabízí mateřské mléko.

HAMLET z mléka

Vědci totiž před několika lety v mateřském mléce objevili proteinový komplex HAMLET, který zabíjí nádorové buňky, ale zdravé buňky nechá na pokoji. Nedávno vyšlo najevo, že HAMLET působí i na bakterie. Některé zabije a jiné zase ovlivní tak, že se stanou zranitelnějšími antibiotiky.

TIP: Nebezpečí roste: V roce 2050 zabijí rezistentní bakterie 10 milionů lidí ročně

HAMLET je tak účinný, že u bakterií zruší jejich rezistenci vůči antibiotikům. Způsobí, že se i tak odolné bakterie, jako jsou obávané „masožravé“ zlaté stafylokoky MRSA, opět stanou citlivými na antibiotika.

The Conversation