Když přichází zima, začne se rejskům zmenšovat hlava i s mozkem

26.10.2017 - Stanislav Mihulka

Rejsci během zimy šetří energii, kde mohou. Zmenšuje se jim tělo, orgány i hlava

Zoologové nedávno potvrdili, že u rejska obecného dochází při střídání sezón ke změnám tělesných proporcí.

Když nějaká zvíře žije v tropech poblíž rovníku, tak je mu úplně jedno, že se na planetě střídají roční období. Rozdíl mezi létem a zimou mnohdy ani nepozná. Ale v oblastech dál od rovníku je to jiné. Jejich obyvatelé se musejí změnám během roku přizpůsobovat.

Zoologové nedávno potvrdili, že u rejska obecného, běžného hmyzožravce, který žije i u nás, dochází při střídání sezón ke změnám tělesných proporcí. Když se blíží zima, tak se rejskům zmenšuje hlava a zmenšuje se jim i mozek. Na jaře se hlava rejsků i s mozkem opět zvětšuje.

TIP: Nezdolní hmyzožravci: V čem vězí tajemství přežití bizarních štětinatců?

Vědci si vyfotili rentgenové snímky rejsků v různých obdobích roku a poprvé ověřili tento jev na živých zvířatech. Ukázalo se, že během příchodu zimy se hlava rejsků zmenší až o 20 procent. Během jara se její rozměry vrátí do původní velikosti. Rejskům se zmenšuje i řada dalších orgánů a tělních proporcí. Biologické mechanismy těchto změn nejsou zatím jasné, ale jejich účelem je nepochybně šetřit energetické nároky rejsků během nepříznivého období zimy.

Live Science, Current Biology