Kouzla želví reprodukce: Želvy umí cíleně přibrzdit vývoj zárodků ve vejcích

Studie Anthony Raffertyho z Monash University v Austrálii prokázala schopnost želv pozastavit vývoj mláďat ve vajíčku tak, aby se vylíhla ve správný čas

15.03.2019 - Zuzana Teličková

Ve svém reprodukčním traktu želvy vytvářejí lepkavou látku, která zabrání přísunu kyslíku k embryím, čímž se oddálí jejich vývoj. Želvy se tak snaží, aby jejich potomci přišli na svět v době, kdy je dostatek potravy a vhodné klimatické podmínky.

Anthony Rafferty sledoval vývoj vajíček u tří druhů sladkovodních želv a karety obrovské. Zatímco hlenovitá hmota, již želvy produkují v době březosti, způsobila v reprodukčním traktu želvy nízkou hladinu kyslíku a tím i zastavení vývoje vajíčka v určitém stádiu, vajíčka udržovaná v optimálních podmínkách s velkým množstvím kyslíku se vyvíjela dál.

TIP: Hádanky evoluce: Přišly želvy z vody, nebo se vyvinuly na souši?

Vědci se domnívají, že želvy se snaží udržet vajíčka ve stádiu bezpečném pro jejich kladení. Kdyby totiž kladly vajíčka v pokročilejším stupni vývoje, hrozilo by při jejich náhodném převrácení uhynutí zárodků. Raffertyho výzkum částečně osvětluje fakt, proč se želvy na rozdíl od jiných plazů nestaly živorodými. Problém však nastává ve chvíli, kdy některá vejce po nakladení nedokážou svůj vývoj znovu nastartovat. Vědci chtějí ve výzkumu pokračovat a přinést tak další důležité informace, které by mohly přispět k lepší ochraně ohrožených druhů želv, například kožatky velké.