Krev varanů komodských se může stát základem nových antibiotik

10.03.2017 - Martin Reichman

Mytologie je plná příběhů popisujících zázračné schopnosti draků a zázračné účinky jsou připisovány i jejich krvi. Nyní se zdá, že nejde o úplně smyšlené bajky

Varani komodští -<p>Varani komodští jsou jedinými ještěry naší planety, kteří v místě svého výskytu zaujímají pozici na vrcholu potravního řetězce.</p>
Varani komodští -

S výjimkou dráčků létavých se bájným drakům v reálném světě nejvíce podobají varani komodští – největší žijící ještěři obývající Zemi. Ne nadarmo se jim přezdívá komodští draci

Varaní kousnutí je v mnohém nebezpečnější než uštknutí hada. Člověk pokousaný varanem musí neprodleně do nemocnice a nemine ho nitrožilní podávání vysokých dávek antibiotik. Jedem, kterým varani zabíjí svou kořist, jsou totiž bakterie obsažené v jejich slinách.

Sliny varana komodského obsahují přes 50 druhů bakterií, z nichž nejnebezpečnější je Pasteurella multocida. Bakterie v ráně postupně přivodí celkovou sepsi a smrt napadené oběti. Společně s nimi působí i poměrně nedávno objevený jed, který mají varani umístěný ve žlázách spodní čelisti. Sami varani jsou ale do značné míry imunní vůči kousnutí svých kolegů. Znamená to, že jejich imunitní systém se dokáže s jinak nebezpečnou a smrtelnou infekcí vypořádat.

Dračí antibiotikum

Vědci z univerzity ve Virginii nyní prozkoumali vlastnosti krve těchto zvláštních ještěrů. Závěry Barney Bishopa a Monique van Hoek jsou více než překvapivé – v krvi varanů vědci objevili látky, které by mohly sloužit jako základ pro novou generaci antibiotik.

Většina živočichů nosí ve své DNA jednoduché bílkoviny známé jako antimikrobiální peptidy (AMP). Ty slouží jako účinná bariéra proti infekcím patogenními mikroorganismy, od virů přes bakterie až po houby a prvoky. Zároveň mají významný terapeutický potenciál, protože si udržují účinnost i proti patogenům, které jsou rezistentní vůči běžným mikrobicidním látkám.

TIP: Zázračné muší larvy dokážou vyhojit zanícené rány

Analýza varaní krve odhalila 48 doposud neznámých antimikrobiálních peptidů. Nejméně osm z nich pak bylo účinných v boji proti infekčním bakteriím Pseudomonas aeruginosa, často se vyskytujících v prostředí nemocnic, a také proti bakteriím Staphylococcus aureus, způsobujícím nejrůznější infekce, od mírných zánětů až po život ohrožující sepse.

• Zdroj textu: The Economist