Který obratlovec se dožívá nejvyššího věku? Překvapivě žralok malohlavý

13.08.2016 - Stanislav Mihulka

Žraloci malohlaví, pomalí obyvatelé severního Atlantiku, mohou žít téměř čtyři století

Zoologové objevili nového nejstaršího obratlovce. Poněkud překvapivě se držitelem tohoto primátu stal žralok malohlavý (Somniosus microcephalus), známý též jako žralok grónský nebo žralok ledový.

Podle nových důkazů se tito žraloci průměrně dožívají více než 200 let. A ti nejstarší z nich mohou žít téměř až 400 let. Dosavadním držitelem tohoto rekordu byla velryba grónská, která se zřejmě dožila 211 let.

Žraloci malohlaví žijí v severním Atlantiku, kde se pohybují mezi hladinou a hloubkami až 2 kilometry. Doposud jsme toho o žralocích malohlavých mnoho nevěděli, kromě toho, že patří mezi nejpomalejší druhy žraloků.

TIP: Objev z hlubin moře: Vědci našli nový druh světélkujícího žraloka

Zásadní informace o věku žraloků přinesl průzkum očních čoček 28 samic žraloků malohlavých, které byly chyceny jako náhodný úlovek při vědeckých průzkumech okolí Grónska. Věk ryb vědci odhadují ze zvápenatělých tkání. Žraloci ale žádné nemají, takže badatelé použili radiokarbonové datování proteinů z jejich očních čoček.

IFL Science, Science