Který ze známých extrasolárních systémů hostí nejvíc planet?

11.09.2021 - Michal Švanda

<p>Systém Kepler-90 má dosud největší známý počet exoplanet, shodou okolností stejný jako Sluneční soustava. </p>

Objevy cizích oběžnic se množí jako houby po dešti. Hlavní zásluhu na tom nese družice Kepler, která jich nalezla již tisíce. A samozřejmě se mezi nimi podařilo detekovat i celé planetární systémy.

Kdo by však čekal, že astronomové vědí o hvězdách obklopených desítkami exoplanet, ten by se mýlil. Stálici s největším počtem známých oběžnic představuje aktuálně Kepler-90. Jde o hvězdu spektrálního typu G, nachází se v souhvězdí Draka asi 2 840 světelných let od Země a je o něco větší i teplejší než Slunce. Podle současných údajů se zdá, že kolem ní krouží osm planet, tedy shodou okolností stejný počet jako v naší soustavě

Šestice z nich prošla potvrzovacími testy, zbývající dvě se považují za „velmi pravděpodobné“. Šest vnitřních objektů tvoří zřejmě kamenné planety typu superzemě, zatímco vnější pár se nejspíš podobá plynným obrům. U sedmé oběžnice analýzy naznačují nezvykle nízkou hustotu. Na základě výpočtů se vědci domnívají, že by se tělesa mohla nacházet na dlouhodobě stabilních dráhách.

TIP: Obyvatelnost cizích planet: Nadějné světy, které mohou hostit mimozemský život

Sluneční soustavu i planetární systém Kepler-90 by z pomyslného trůnu mohl sesadit planetární systém z jižního souhvězdí Malého vodního hada. Kolem hvězdy HD 10180 zde totiž dost možná krouží hned devítka planet – jen sedm z nich se ale doposud podařilo potvrdit. Mezi mimořádně početné systémy dále patří také TRAPPIST-1 (7 planet), Kepler-11 (6 planet) a systém dvojhvězdy ze souhvězdí Raka 55 Cancri s pěti planetami.