Lasery satelitu CALIPSO sledují největší migraci živočichů na světě

03.12.2019 - Stanislav Mihulka

Největší migrace na Zemi se neodehrávají na souši, ale pod hladinou oceánu. Obří stěhování probíhá dvakrát denně

<p>CALIPSO sleduje migraci v oceánu pomocí LIDARu</p>

CALIPSO sleduje migraci v oceánu pomocí LIDARu

Když je řeč o migraci, většina z nás si představí obří stáda býložravců, která dusají krajinou, případně nezměrná hejna ptáků, táhnoucí někam za obzor. Tyto migrace se ale vůbec nedají srovnat s největší migrací dnešního světa. Ta se odehrává dvakrát denně, vždy ráno a večer opačným směrem.

Jde o migraci zooplanktonu v oceánu – stěhování spousty různých drobných, převážně mikroskopických živočichů. Jde o největší migraci na světě, ať už do počtu jedinců anebo do jejich celkové hmoty. Zooplankton se totiž během noci pohybuje u hladiny oceánu, zatímco přes den se zdržuje v temnotách větších hloubek, kde je lépe chráněný před dravci.

TIP: Satelity NASA a drony objevily megakolonii tučňáků v Antarktidě

Migrace zooplanktonu je v mnoha ohledech velimi důležitá, od potravních řetězců v ekosystému oceánu, až po klima. Proto ji už od roku 2006 pozoruje satelit americké vesmírné agentury NASA a francouzského výzkumného centra CNES jménem CALIPSO (podle anglického Cloud-Aerosol Lidar and Infrared Pathfinder Satellite Observations). CALIPSO má k dispozici LIDAR, jehož lasery proniknou až do hloubky 20 metrů a mohou tam zjišťovat výskyt zooplanktonu.

• Zdroj fotografií: Tim Marvel/NASA