Léčba ultrazvukem: Explodující mikrobubliny roztrhají buňky nádoru na kusy

29.06.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Mikroskopické bubliny se mohou stát součástí léčby rakoviny</p>

Mikroskopické bubliny se mohou stát součástí léčby rakoviny

V posledních letech se objevila celá řada postupů v léčbě nádorů, které využívají ultrazvuk. S jeho pomocí je možné dostat léky na jinak obtížně přístupná místa v těle. Ultrazvuk rovněž dokáže zahřívat a likvidovat tkáň nádoru u rakoviny prostaty anebo za jistých okolností selektivně zabíjet buňky nádoru a nezničit zdravé buňky.

Že má ultrazvuk v léčbě rakoviny opravdu velký potenciál, ukazuje i průlomový objev biomedicínských inženýrů izraelské Tel Aviv University. Využili proti nádorům ultrazvuk v kombinaci s mikroskopickými bublinami. Exploze těchto mikrobublinek přitom mohou doslova rozervat buňky nádoru. Nový postup se osvědčil v experimentech s buňkami rakoviny prsu, které byly z valné většiny zničeny explozemi mikrobublinek.

TIP: Efektivnější léčba rakoviny: Speciální nanočástice zesilují účinek ozařování

Zmíněné mikrobubliny jsou naplněné plynem. Vedoucí výzkumu Tali Ilovitsh a její kolegové zjistili, že když mikrobubliny zasáhne ultrazvuk o určitých frekvencích, tak se nafouknou jako miniaturní balonky a nakonec divoce prasknou. Jejich postup je velmi účinný, když kapalinu s mikrobublinkami vpíchnou přímo do nádoru, a pak použijí ultrazvuk o frekvenci 250 kHz. Tímto způsobem je možné zničit velký počet buněk nádoru.