Margaret Hamiltonová: Žena, která dostala Apollo 11 na Měsíc

Tým programátorů, kteří psali počítačový kód pro let a hladké přistání kosmické lodi Apollo 11 na Měsíci, řídila drobná softwarová inženýrka: Margaret Hamiltonová

08.08.2021 - Olga Nivnická

Budoucí špičková systémová inženýrka a informatička Margaret Hamiltonová skončila bakalářským titulem v oboru matematiky na méně významné univerzitě zaměřené navíc spíše na umění a pedagogiku. Její otec Kenneth Heafield byl ostatně básník a filozof a její dědeček ředitel školy.

Potom se navíc vdala, porodila dceru a trpělivě čekala, až její manžel dokončí svá vysokoškolská studia. Typická podporující manželka… Naštěstí ne úplně. Aby uživila manžela a dcerku, pracovala pro Massachusettský technologický institut. Zaměřila se na programování a stoupala výš a výš.

TIP: Mistři dobrého světla: Kdo jsou autoři nejlepší snímků z misí Apollo

Pracovala na programu protiletadlové obrany, ale vrcholem jedné éry její kariéry byla právě práce pro Apollo 11. Vyvíjela pro NASA navigační software potřebný pro let a přistání na Měsíci. Obří tým čtyř stovek pracovníků řídila od roku 1965. O dva roky později se rozvedla. A potom konečně přišel ten dlouho plánovaný den – 20. července 1969 dosedlo Apollo 11 na měsíční povrch. Kód, který Hamiltonová se svým týmem naprogramovala, neselhal a poté byl použit znovu v řadě dalších vesmírných projektů NASA.