Marsotřesení: Sonda InSight detekovala na Marsu již 174 seismických událostí

26.02.2020 - Stanislav Mihulka

Robotický seismolog InSight potvrdil, že Mars je geologicky aktivní planetou

<p>Podle dat sondy InSight se Mars se třese více než Měsíc a o něco méně než Země.</p>

Podle dat sondy InSight se Mars se třese více než Měsíc a o něco méně než Země.

Americká robotická sonda InSight přistála na Marsu 26. listopadu 2018. Od té doby provádí geologický průzkum, který již přinesl mnoho zajímavého. Jde o první přímá geofyzikální měření v historii, která probíhají mimo planetu Zemi. Planetární vědci doslova hltají každý údaj, který sonda InSight na rudé planetě získá.

Dosavadní výsledky práce sondy ukazují, že Mars je planetou s geologickou aktivitou střední úrovně. V tomto ohledu se nachází někde uprostřed mezi geologicky velmi aktivní Zemí a geologicky „ospalým“ Měsícem. Měření InSightu za více než 235 marsovských dní čili solů, s pomocí zařízení SEIS (Seismic Experiment for Interior Structure), zachytila celkem 174 seismických událostí, tedy marsotřesení. 150 těchto událostí tvořily otřesy o vysokých frekvencích, v trvání 10 až 20 minut, které se celkově podobají otřesům, jaké detekovaly přístroje programu Apollo na Měsíci.

Otřesy na Marsu

Zbývajících 24 událostí detekovaných na SEIS bylo o něco silnějších a skládalo se převážně z otřesů s nízkými frekvencemi. Tři z nich vybočovaly z řady tím, že je tvořily dvě oddělené vlny otřesů a byly v některých ohledech podobné pozemským zemětřesením, která vznikají při pohybech tektonických desek.

TIP: Jak prozkoumat vnitřní část Marsu? NASA na planetu vyšle robotického seismologa

Porozumět marsovským seismickým otřesům není úplně jednoduché. Odborníci obvykle zjistí jen vzdálenost, ve které se konkrétní otřesy odehrály. Už ale nedovedou určit směr, odkud tyto otřesy přicházejí. Výkon zařízení SEIS ale každopádně předčil očekávání, navzdory drsnému prostředí Marsu, plného rušivých vlivů. Ukazuje se, že sonda InSight do značné míry otevřela novou éru planetární seismologie.