Jak prozkoumat vnitřní část Marsu? NASA na planetu vyšle robotického seismologa

05.04.2018 - Stanislav Mihulka

Robotický seismolog InSight bude studovat vnitřek planety Mars při každém otřesu

<p>Jak vypadá nitro planety Mars?</p>

Jak vypadá nitro planety Mars?

Americká agentura NASA připravuje start planetární sondy InSight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport). Sonda má přistát na povrchu Marsu a vědci s její pomocí poprvé prozkoumají vnitřní části rudé planety.

Hlavní část výzkumu bude probíhat podobně jako na Zemi, kde vědci využívají seismické vlny vznikající při zemětřesení. Robot InSight má na palubě seismometr SEIS, s nímž bude zkoumat vlastnosti seismických vln při marsotřesení.

Robotický seismolog na Marsu

Pokaždé, když se Mars zatřese, pořídí seismometr „snímek“ vnitřku planety. Tým mise InSight odhaduje, že robotický seismolog během své mise zaznamená několik desítek až několik stovek marsotřesení. Další otřesy pro účely mise nabídnou dopady malých asteroidů, které prší na planetu vcelku pravidelně.

TIP: Sonda InSight zná nový termín mise na Mars: Na cestu se vydá v květnu 2018

InSight by tak mohl přinést velmi cenné informace o struktuře Marsu a přispět tak k hledání odpovědí na otázky o vzniku planet. Zároveň nejde o úplně první misi NASA, která zahrnuje výzkum otřesů. Mise Apollo měly na Měsíci k dispozici celkem čtyři seismometry, s nimiž uskutečnili řadu  experimentů na Měsíci.

Jet Propulsion Laboratory