Sonda InSight zná nový termín mise na Mars: Na cestu se vydá v květnu 2018

10.03.2016 - Martin Reichman

Původně měla sonda InSight odstartovat ke své cestě na Mars tento měsíc, závada ale její start odložila. Nyní NASA stanovila nový termín

Nová, stacionární sonda InSight měla odpovědět na otázku, zda je Mars geologicky aktivní, či nikoli. Původně měla k rudé planetě vyrazit již tento měsíc, závada na netěsnícím vakuovém kontejneru seizmometru ale start zhatila. Statický modul má studovat nitro planety pomocí sezimických vln. Cílem je dozvědět se maximum o struktuře kamenných planet, způsobu jejich formace, jaké mají jádro, plášť a kůru. Podobné nástroje nebyly na Marsu nikdy předtím použity.

Dvouleté zpoždění

Zařízení pro měření zemětřesení SEIS (Seismic Experiment for Interior Structure), pro NASA připravovalo francouzské Národní středisko pro výzkum vesmíru (CNES). Netěsnící část byla odhalena již na počátku loňského roku, ani následná oprava ale nevedla k úspěchu. Pozdější testy odhalily, že kontejner stále není vzduchotěsný.

Nyní NASA stanovila nový termín startu – sonda InSight se k rudé planetě vydá 5. května 2018 s tím, že by na povrch Marsu měla dosednout na konci listopadu. Nový termín ale není jedinou změnou v plánech mise. NASA již zřejmě došla trpělivost s francouzskou CNES a na novou podobu kontejneru pro SEIS dohlédne JPL, která se ostatně podílela již na původních plánech. Termín pro testování SEIS byl stanoven na rok 2017. Náklady dvouletého zpoždění mise NASA neoznámila, má se tak stát v srpnu tohoto roku.

Mise InSight je společným projektem Rakouska, Belgie, Kanady, Francie, Německa, Japonska, Polska, Španělska, Švýcarska, Velké Británie a Spojených států a její provoz na povrchu Marsu je plánován na dva roky.