Modrá planeta na grilu: Zemská půda obsahuje asi 3 000 miliard tun uhlíku

25.04.2017 - Vilém Koubek

Globální oteplování nepříznivě ovlivňuje půdu, z níž se s postupným ohříváním uvolňuje stále víc oxidu uhličitého

Margaret Tornová -<p>Podle studie Margaret Tornové urychluje vzrůstající teplota „požírání“ organických zbytků a zvyšuje se tak tvorba CO2</p>
Margaret Tornová -

V zemské půdě se podle odhadů nacházejí zhruba tři biliony tun uhlíku, který je například součástí tlejících rostlin. Tyto pozůstatky se pak stávají domovem mikroorganismů, jež se jimi živí, a mimo jiné tak uhlík přeměňují na oxid uhličitý.

Vědecký tým pod vedením Margaret Tornové zkoumal následky ohřívání půdy vlivem globálního oteplování a přišel se zásadním varováním: Vzrůstající teplota „požírání“ organických zbytků urychluje, a tudíž se zvyšuje také tvorba CO2 – při oteplení o 4 °C vzroste jeho roční produkce na 1 m² půdy z 1 100 g na 1 450 g. Čím teplejší tedy Země bude, tím víc bude také sílit skleníkový efekt.

nature.com