Životadárné vlasatice: Mohl život přijít z komet?

21.01.2017 - Michal Švanda

Myšlenka, že by pozemský život mohl původně vzniknout jinde než na Zemi, není ani nová, ani zapomenutá. Naopak, stále existuje komunita vědců, kteří hypotézu tzv. panspermie rozvíjejí, zdokonalují a hledají pro ni důkazy.

Životadárné vlasatice

Komety se zdají být dobrým transportním činitelem, zvlášť když víme, že v minulosti se mnohé z nich s naší planetou skutečně srazily. Ostatně předpokládá se, že převážnou většinu povrchové vody dopravily na Zemi právě vlasatice.

Hlavní proud astrobiologů se ovšem stále domnívá, že život vznikl v pozemských oceánech: Argumentují především tím, že ve vzorcích meteoritů se sice podařilo nalézt organický materiál, ale chyběly v nich komplexní organické látky, jež by se staly například základem aminokyselin, nejdůležitějších stavebních bloků života.

Nedávné laboratorní experimenty však ukázaly, že i v mrazivém prostředí na ledových zrnech mohou působením kosmického záření vznikat komplexní molekuly, jako třeba jednoduché peptidy. Pozemský život tedy skutečně může pocházet z vesmíru. Zřejmě až výzkum na místě ovšem umožní tuto hypotézu potvrdit – nebo pohřbít.

Tajemství vesmíru 3/2016