Monstrum z počátku vesmíru: Vědci objevili nejstarší černou díru

08.12.2017 - Martin Reichman

Vědci věří, že se jim podařilo objevit nejstarší černou díru. Je 800 000 000× hmotnější než Slunce a vznikla v časech, kdy existovalo je 5 % současného vesmíru

Kvazar se supermasivní černou dírou objevil infračervený dalekohled umístěný na Havaji ve spolupráci s infračerveným teleskopem WISE. Z pohledu ze Země se nachází v souhvězdí Lva.

Nově objevená supermasivní černá díra vznikla podle vědců jen 690 milionů let po Velkém třesku. Znamená to, že vznikla v časech, kdy existovalo je 5 % současného vesmíru. Současná rekordmanka je tak o 60 milionů let starší než její předchůdce – kvazar s označením ULAS J1120 + 0641, objevený v roce 2011.

TIP: Existuje nějaký rozdíl mezi kvazarem a černou dírou?

Supermasivní monstrum dostalo označení ULAS J1342 + 0928. Podle vědců je 800 000 000× hmotnější než Slunce a nachází se 13,1 miliardy světelných let od Země v souhvězdí Lva.

Eduardo Bañados, astrofyzik z Carnegie Institution for Science věří, že studium těchto vzdálených monster může přinést odpovědi na klíčové otázky astrofyziky. „Nově objevený kvazar (a jeho černá díra) jsou pro astrofyziku hotovým zlatým dolem. V příštích letech se na ně zaměříme pomocí nejvýkonnějších přístrojů, které jsou k dispozici. Možná se dočkáme i mnoha velkých překvapení,“ neskrývá Bañados nadšení z nového objevu.

• Zdroj textu: Nature