Na cestě k moderní medicíně: Příběh mikroskopu

Medicínu 17. a 18. století charakterizuje i řada zásadních objevů. Jedním z nich byl vynález mikroskopu, ke kterému došlo okolo roku 1590 v Holandsku

09.08.2016 - Tomáš Alušík

Ten se připisuje celé řadě badatelů, ale nejčastěji jsou zmiňována jména Hans a Zacharias Janssenovi, Hans Lippershey a Robert Hook. Právě poslední jmenovaný je také autorem prvního zveřejněného popisu tohoto přístroje, který však byl publikován až v roce 1665.

Soukeník s mikroskopem

Ve své době nejdokonaleji využil mikroskopická pozorování Antonie van Leeuwenhoek, původně soukeník z holandského Delftu. Ten se naučil brousit čočky a zdokonalil tak výrobu tehdejších mikroskopů. Jeho přístroj však tvořila jen kovová destička, do níž byla v horní třetině vsazena čočka. Ve spodní části pak byl otočný závit s trnem, na který se nabodl pozorovaný předmět a přiblížil se do ideální vzdálenosti.

Leeuwenhoek nezávisle na ostatních vědcích objevil červené krvinky, kapiláry, různé mikroorganismy a postupně popsal také spermie, v nichž viděl zárodek příštího života. Mimo to jako první rozpoznal příčné pruhování svalových vláken, strukturu srdečního svalu i vláknitou stavbu oční čočky. Ačkoli tento Holanďan psal pouze v mateřském jazyce, dopisoval si s celou řadou významných učenců své doby a jeho práce vycházely v překladech, například v časopise Philosophical Transactions vydávaném The Royal Society v Londýně.

Živá historie 9/2013