Na mezihvězdné objekty bude číhat flotila solárních plachetnic

13.05.2020 - Stanislav Mihulka

Sluneční soustavu navštěvují objekty z mezihvězdného prostoru. Zmizí ale dřív, než k nim ale stihneme vypravit sondu. Vědci proto navrhují využít vesmírné zvědy...

<p>Solární plachetnice by mohly detekovat a zkoumat tělesa z mezihvězdného prostoru.</p>

Ještě před pár lety by to téměř nikoho nenapadlo. Dnes už ale známe nejméně dva objekty, které jsme pozorovali, ale přitom nevznikly ve Sluneční soustavě. Kometa Borisov do značné míry připomíná komety Sluneční soustavy, i když se ukázalo, že má podivné chemické složení. Objekt Oumuamua je v mnoha ohledech velmi zvláštní a dodnes zůstává jeho původ záhadou. Každopádně se ukázalo, že takové objekty jsou zřejmě ve Sluneční soustavě častými návštěvníky, a že stojí za to je zkoumat. Problém je v tom, že tyto objekty přilétají nečekaně a řítí se velkou rychlostí.

Americká vesmírná agentura NASA v rámci programu Innovative Advanced Concepts (NIAC) financuje tým odborníků, vedený Richardem Linaresem z MIT, který by s výzkumem mezihvězdných objektů mohl poradit. Vyvíjejí systém solárních plachetnic, které by byly jako takzvané „statity“, čili statické satelity, umístěny na různá místa na periferii Sluneční soustavy.

Systém solárních plachetnic

Tyto solární plachetnice by měly využívat tlak slunečného záření k tomu, aby se „vznášely“ na stále stejném místě. Budou tam pozorovat okolí a pátrat po mezihvězdných návštěvnících. Jak uvádí Linares, když systém solárních plachetnic takový objekt detekuje, vyšle k němu po vhodné trajektorii malý satelit  cubesat.

TIP: Nově objevená kometa Borisov zřejmě přilétla z mezihvězdného prostoru

Autoři tohoto projektu jsou přesvědčeni, že za současného stavu znalostí a technologií představuje velmi dobrou šanci, jak bychom mohli včas detekovat a následně zblízka prozkoumat objekty mezihvězdného původu. Stíhání těchto těles kosmickými sondami vypouštěnými ze Země je nereálné, protože naše sondy jsou stále příliš pomalé. Pozorování mezihvězdných objektů má také celou řadu omezení a lze s ním získat jen omezené množství informací.

• Zdroj fotografií: Richard Linares / MIT