Nově objevená kometa Borisov zřejmě přilétla z mezihvězdného prostoru

16.09.2019 - Stanislav Mihulka

Sluneční soustava nejspíš přivítala dalšího návštěvníka – kometu C/2019 Q4 Borisov

<p>Snímek komety C/2019 Q4 Borisov, pořízený teleskopem Canada-France-Hawaii Telescope na Havaji</p>

Není to tak dávno, co ve Sluneční soustavě způsobilo rozruch mimozemské těleso ʻOumuamua. A teď tu zřejmě máme druhého takového návštěvníka, který k nám přiletěl z okolního vesmírného prostoru. Pokud se to potvrdí, tak bude jasné, že podobné návštěvy mimozemských objektů jsou mnohem častější, než jsme si kdy mysleli.

Kometu objevil 30. srpna 2019 astronom Genadij Borisov, podle něhož se teď kometa jmenuje C/2019 Q4 (Borisov). V tuto chvíli se stále pohybuje směrem ke Slunci. Výpočty ale ukazují, že se kometa Borisov zůstane ve větší vzdálenosti od Slunce, než kde probíhá oběžná dráha Marsu. Nejblíže ke Slunci bude 8. prosince 2019. K naší Zemi se nepřiblíží na méně než asi 190 milionů kilometrů.

Kometa z mezihvězdného prostoru

Po samotném objevu zaznamenal kometu Borisov systém Scout, který pracuje v labradořích NASA Jet Propulsion Laboratory v kalifornské Pasadeně. Ten automaticky označil tuto kometu jako možný mezihvězdný objekt. Teď astronomové pracují na přesném určení dráhy komety Borisov. Z této dráhy pak spolehlivě vyplyne i původ komety.

TIP: Je to definitivní: Mezihvězdný návštěvník ʻOumuamua není kosmická loď

V současnosti je kometa Borisov od Slunce vzdálená asi 420 milionů kilometrů. Pohybuje se přitom poměrně velkou rychlostí 150 tisíc kilometrů za hodinu. To je podstatně vyšší rychlost, než jaká bývá typická pro objekty Sluneční soustavy v této vzdálenosti od Slunce. Vzhledem k této rychlosti je velmi pravděpodobné, že kometa po čase opustí Sluneční soustavu a opět zamíří do mezihvězdného prostoru. Vědci se teď budou snažit o pozoruhodné kometě rychle zjistit co nejvíce informací.

NASA/JPL