Je to definitivní: Mezihvězdný návštěvník ʻOumuamua není kosmická loď

Napínavý příběh objektu ʻOumuamua podle všeho neskončí objevem mimozemské civilizace. I tak je ale pro vědce velice zajímavý

04.07.2019 - Stanislav Mihulka

19. října 2017 astronomové objevili objekt známý jako ʻOumuamua, z něhož se vyklubal první známý návštěvník Sluneční soustavy, který přiletěl z okolního mezihvězdného prostoru. Postupně se ukázalo, že je velmi zajímavý, ať už jde o jeho neobvykle protáhlý tvar, výjimečnou trajektorii či další parametry.

Právě podivnosti mezihvězdného návštěvníka vedly část odborníků k úvahám, že by mohlo jít o umělý výtvor. ʻOumuamua podle nich mohl být kosmickou lodí, kterou vyslala nějaká vzdálená cizí civilizace na průzkum okolních planetárních systémů. Podle nové analýzy to ale přesvědčivě vypadá, že ʻOumuamua je objektem přirozeného původu.

Záhada, ale nikoliv mimozemská

Astronom Matthew Knight z americké University of Maryland a jeho kolegové přiznávají, že něco podobného jsme ve Sluneční soustavě ještě neviděli. Načervenale zbarvený objekt ʻOumuamua rozhodně zůstává záhadou. Kosmická loď to prý ale určitě není, i když je to podle badatelů zábavná představa.

TIP: Co přineslo hledání rádiových signálů mezihvězdného návštěvníka 'Oumuamua?

Knight s kolegy dali dohromady veškeré dostupné informace o mezihvězdném návštěvníkovi, které se nám během jeho krátkého průletu Sluneční soustavou podařilo zjistit. Nakonec došli k závěru, že to mimozemská loď se vší pravděpodobností není. Kromě toho také předpovídají, že podobných objektů budeme objevovat více. Klidně bychom prý mohli vystopovat tak jednoho mezihvězdného návštěvníka ročně. Jejich výzkum by nám mohl přinést cenné informace o planetárních systémech v této části vesmíru.