Na štěstí je třeba tvrdě pracovat: 11 jednoduchých kroků, jak být šťastný

31.01.2017 - Bc. Lada Švadlenková

Nejen, že štěstí všichni chceme, ale dokonce ho potřebujeme. A nejde jen o štěstí ve smyslu šťastné náhody, ale i o prožívání štěstí. Při různých příležitostech si přejeme hodně štěstí, ale víme vlastně, co doopravdy obnáší být šťastný?

Co je to štěstí? -<p>Vybrali byste si stejnou dovolenou, kdybyste věděli, že všechny fotky budou zničeny a vy dostanete pilulku zapomnění?</p>
Co je to štěstí? -

Vybrali byste si stejnou dovolenou, kdybyste věděli, že všechny fotky budou zničeny a vy dostanete pilulku zapomnění?


Reklama

Představy o štěstí se různí. Od materiálního dostatku, přes tělesné prožitky, až po pocit z kvalitně odvedené práce či dobrého skutku. Specificky štěstím se zabývá relativně nové vědecké odvětví zvané pozitivní psychologie. Zaměřuje se na kladné emoce, jakými jsou láska, radost, naděje či štěstí, ale i komplexní stránkou věci – silnými vlastnostmi osobnosti a funkční společností. Ale ani pozitivní psychologie neumí jednoduše definovat, co štěstí přesně je. 

Autentické štěstí

Zakladatel pozitivní psychologie profesor Martin Seligman z University of Pennsylvania v USA rozlišil životní spokojenost (či pohodu) a štěstí. Jde o různé fenomény, které spolu ale souvisejí. Ke spokojenému životu většina lidí potřebuje mít zajištěné základní potřeby. Jako příklad si můžeme vzít typickou rodinu z reklamy. Všichni jsou spokojení, mají co jíst, kde spát, pěkné šaty a mají kolem sebe své blízké. Nikdo však neví, zda jsou šťastní. Štěstí je totiž subjektivní prožitek, který se zdá být něčím více než spokojeným životem.

Profesor Seligman autentické štěstí popsal jako spojení takzvaného hédonického štěstí, které nám přináší pocity slasti (například dobré jídlo) a zároveň života naplněného smysluplnou činností, uskutečňování cílů a angažovaností v jejich dosažení. Štěstí tedy vnímá jako komplexní pocit, který není řízen jen pozitivními emocemi. Smysluplnost souvisí s našimi hodnotami, a tak i nárazově velmi stresující práce může přinášet dlouhodobý pocit štěstí.

Z globálního hlediska se zdá být smysluplnost činnosti nejzásadnější, ale nenechme se zmást. Angažovanost ve smyslu do něčeho se ponořit je jedním z klíčových zdrojů štěstí. Můžeme ji jasně vidět například u vrcholových sportovců, kteří zažívají bolest, únavu či vyčerpání během výkonu, ale po dosažení cíle se cítí šťastní.

Prožívané štěstí a vzpomínky

Daniel Kahneman, zakladatel behaviorální ekonomie, představil rozdíl mezi tím, co si jako štěstí pamatujeme, a co jako štěstí prožíváme. Používá následující příklad: „(…) vybrali byste si stejnou dovolenou, kdybyste věděli, že všechny fotky budou zničeny a vy dostanete pilulku zapomnění? Pokud ne, máme tu jasný problém s tím, co chce prožívající já a co chce pamatující já.“

Tento rozpor nás vrací k tomu, že štěstí je komplexní pocit, který se nedá měřit pouze na základě aktuálního prožívání. Je to stejné jako s horskou túrou, kdy namáhavě stoupáme do kopce (a zažíváme přitom řadu pocitů nepohodlí a únavy) pro okamžik štěstí na vrcholu.

Co z toho všeho můžeme usoudit? Jak Kahneman, tak Seligman se shodují, že velice důležité pro pocit štěstí je dosahování cílů. Martin Seligman během svého zkoumání došel k tomu, že šťastní lidé osobnostně zrají a rozvíjejí své silné stránky. Teorii autentického štěstí doplnil o další dva rozměry a celý model tak má 5 zásadních prvků, které dohromady dávají živnou půdu pro štěstí: jsou to pozitivní emoce, dobré vztahy s lidmi, angažovanost, smysluplnost a snaha uspět.

V dnešní době se pozornost medicíny a psychologie zaměřuje nejen na léčbu těla, ale také na celkovou kvalitu života. Výzkumy ohledně štěstí pokračují a díky nim můžeme sami cíleně pracovat na osobním štěstí. Vyzkoušejte 11 jednoduchých kroků, které vychází z objevů vědy:

1. Více se usmívejte

Úsměv vám zlepší náladu. I pokud se zrovna necítíte dobře, zkuste to. Mimické svaly totiž udělají práci za vás. I nepřirozený úsměv je totiž mozkem spojován s pozitivními emocemi.

2. Denně cvičte

I krátké, ale každodenní cvičení pomáhá bojovat se špatnou náladou a zabraňuje jejímu návratu. Cvičení má pozitivní dopad i na vaše sebehodnocení. Lidé, kteří denně sportují, mají lepší pocit sami ze sebe, bez ohledu na výsledky.  

3. Hodně spěte

Spánek je zásadní pro obnovu energie, schopnost soustředit se a výkonnost celého dne. Během spánku jsou rovněž zpracovávány negativní podněty. Spánková deprivace kromě nedostatku energie ovlivňuje také vaši paměť, takže máte větší tendenci vzpomínat si jen na negativní věci.

4. Více času pro rodinu a přátele

Čas strávený s rodinou a přáteli se vyplatí. Dobře vybudovaná sociální síť vás podrží během těžších životních období a pomoc druhým má zároveň pozitivní vliv na vaše zdraví a délku života. Expert na štěstí, Daniel Gilbert z Harvardu, tvrdí: „Jsme šťastní, když jsme s rodinou, jsme šťastní, když máme přátele, a většina ostatních věcí, o kterých si myslíme, že nás činí šťastnými, jsou právě cesty, jak získat více přátel a času s rodinou.“

5. Choďte častěji ven

Dvacet minut denně venku vám nejen zlepší náladu, ale i tzv. pracovní paměť. Je však dobré vědět, že na nás lépe působí přírodní prostředí než městské. Teplota také hraje svou roli. Největší pocit štěstí podle výzkumů Americké meteorologické společnosti lidé zažívají při 13,9 °C. 

6. Pomáhejte ostatním 

Pomáhat lidem a sdílet dobré zážitky jen umocní vaše pocity štěstí. Chcete-li se cítit lépe, stačí pozvat přátele na večeři nebo jim pomoci se stěhováním. Martin Seligman potvrzuje, že v testovacích podmínkách nejvíce zvýšilo momentální pocit spokojenosti právě prokázání laskavosti. 

7. Naplánujte výlet

Plánujte! Váš mozek začne produkovat více endorfinu, když myslíte na věci, které byste rádi udělali. Výlet, který si naplánujete půl roku dopředu, může být zdrojem štěstí dávno předtím, než na něj vyrazíte. Zlepší vám náladu, kdykoliv nad ním budete přemýšlet.

8. Meditujte

Meditace zklidní vaši mysl a posílí vaše vědomé prožívání sebe sama. Praktikování meditačních cvičení je jedním z přístupů, jak léčit depresi. Výzkumný tým z univerzity ve státě Massachusetts potvrdil sledováním lidí trénujících meditaci, že mozková centra spojená se sebeuvědoměním se rozšířila, zatímco centra stresu se zmenšila.

9. Přestěhujte se blíže k práci

Dojíždění do práce vás ovlivňuje více, než byste možná čekali. Pokud každé ráno absolvujete nepříjemně dlouhou či komplikovanou cestu do práce, může to negativně ovlivnit vaši náladu na celý den. Daniel Gilbert přirovnává řízení auta v ranní zácpě ke specifické formě pekla a radí vyhnout se mu, jak jen to jde.

10. Učte se vděku

Vědomě pocítit vděčnost za to, co v životě máte, je jednou z cest, kterou můžete podpořit svůj pocit štěstí. Podobně jako každodenní cvičení svůj účinek zvyšuje opakováním. Martin Seligman přišel s metodou pozitivní metody zvané „Tři dobré věci“. Ta spočívá v jednoduchém zapisování, co dobrého se stalo za uplynulý den. Kromě momentálního pocitu štěstí se naučíte vnímat pozitivní věci ve svém životě i zpětně. 

11. Zestárněte

Receptem na štěstí, který vyžaduje nejméně úsilí, je stáří. Čím zralejší jsme, tím více se zaměřujeme na věci, které nás baví, a pamatujeme si více pozitiv. Zároveň už máme dostatek zkušeností, jak zvládat stres, ztrátu či zklamání. Obavy ze stáří jsou liché, přinejmenším kvůli pozitivnějšímu pohledu na svět.

  • Zdroj textu:

    100+1 Zázraky medicíny

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Útok na Pearl Harbor byl překvapivý úder japonského císařského námořnictva proti námořní základně Spojených států amerických v Pearl Harboru na Havajských ostrovech v neděli ráno 7. prosince 1941 (8. prosince v Japonsku).

Válka

Planeta obíhá kolem žhavého odhaleného jádra hvězdy podobné Slunci v malé vzdálenosti a její atmosféra je neustále rozrušována silným ultrafialovým zářením. Uvolněný plyn se formuje do disku kolem hvězdy a nakonec dopadá na povrch bílého trpaslíka.

Vesmír

Král ptáků přilétá 

Kategorie: Chování – ptáci
Autor: Audun Rikardsen, Norsko
Název: Přistání orla

Snímek z bezprostřední blízkosti mohl Nor Audun Rikardsen pořídit jen díky tomu, že nedaleko svého domu umístil na starou větev fotopast a naučil tam dravce sedat s využitím nastražené mršiny. Trvalo tři roky, než se mu podařilo zachytit dokonalý obraz. 

Zajímavosti

BolaWrap sváže člověka do vzdálenosti až 7,6 metru

Věda

Hadice na mořské houbě

Hadice (Ophiuroidea) patří mezi ostnokožce (Echinodermata). Tito mořští živočichové se živí detritem a nejčastěji mají velikost kolem tří centimetrů. Existují ovšem i druhy dorůstající až 60 cm. Sexuálně dospívají ve dvou letech života a dožívají se pěti let. Můžete na ně narazit ve všech mořích světa až do hloubek šesti kilometrů. Některé druhy dokáží tolerovat i brakickou vodu. Stejně jako příbuzné hvězdice mají úžasnou schopnost regenerace.

Příroda

Vilém II. Pruský (vpravo) měl k hraběti Eulenburgovi velmi blízký vztah.

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907