Na výšce záleží: Menší lidé mají častěji diabetes, vyšší zase rakovinu

11.09.2019 - Stanislav Mihulka

Výška postavy do jisté míry ovlivňuje zdraví člověka a jeho vyhlídky do budoucna

Vědci a lékaři v posledních letech objevují důkazy o zvláštním vztahu mezi tělesnou výškou a některými nemocemi. Často se přitom ukazuje souvislost mezi tělesnou výškou a diabetem či kardiovaskulárními onemocněními. Podle těchto studií se jak diabetes, tak i choroby srdce objevují častěji u lidí nižší postavy.

Němečtí vědci důkladně analyzovali údaje o rozmanitých zdravotních charakteristikách a postavě více než 2 tisíc lidí. Z jejich výsledků vyplynulo, že každých 10 centimetrů výšky postavy navíc znamená o 41 procent nižší riziko diabetu u mužů a o 33 procent nižší riziko téhož onemocnění u žen. Tento vztah byl přitom výraznější u lidí s normální hmotností.

TIP: Proč rakovina více ohrožuje vysoké lidi? Mají v těle více buněk

Příčiny vztahu mezi tělesnou výškou a rozvojem diabetu či srdečních chorob nejsou úplně jasné. Zřejmě to ale souvisí s tím, že vyšší lidé mají méně tuku v játrech, a také mají příznivější hodnoty klíčových biologických faktorů, jako je obsah tuků v krvi nebo hladina C-reaktivního proteinu. Aby to ale lidem s nižší postavou nebylo líto, podle nedávného výzkumu mají zase dlouháni vyšší riziko rozvoje některých typů nádorů, jako je například rakovina kůže.