Naděje pro kolonisty? Podle sondy GRAIL jsou na Měsíci velké lávové tunely

27.12.2016 - Stanislav Mihulka

Na Měsíci možná existují ohromné podzemní prostory, kde by mohla vyrůst celá města

Lávový tunel -<p>Jeden z lávových tunelů na Havaji</p>
Lávový tunel -

Jeden z lávových tunelů na Havaji

V místech, kde na Zemi rychle proudí láva, mohou v lávových kanálech vzniknout pevné stropy. Po vyprázdnění kanálu pak v takovém případě vznikne podzemní lávový tunel, který může měřit i několik kilometrů. Vědci americké Purdueho Univerzity nyní analyzovali data z dvojice sond NASA Grail (Gravity Recovery and Interior Laboratory), které mapují gravitační pole Měsíce, a jsou přesvědčeni, že podobné podzemní lávové tunely jsou i na Měsíci.

Měření sond GRAIL nasvědčují tomu, že ve hmotě pod povrchem Měsíce jsou místa s různou hustotou. Badatelé vzali data sond GRAIL a společně se snímky povrchu Měsíce je zpracovali počítačovým modelem.

Města v měsíční tunelech

Výsledky modelování ukazují, že na Měsíci existují velké podzemní lávové tunely. Vzhledem k mnohem menší přitažlivosti Měsíce by mohly být přímo obrovské, prý až o šířce kolem 5 kilometrů. A navzdory takovým rozměrům by měly být více méně spolehlivě stabilní.

TIP: Základna na Měsíci: Evropa chce začít se stavbou do roku 2030

Pokud měsíční podzemní tunely existují, mohly by v nich fungovat nejen základny, ale celá města. Podzemí by bylo mnohem více chráněné před kosmickým zářením i meteority, a kolonistům by se tam lépe udržovaly podmínky nutné k životu.

Phys.org, Icarus