Nanoinženýři vytvořili 3D grafen, který je 10krát pevnější než ocel

11.01.2017 - Stanislav Mihulka

Nový typ grafenu je velmi lehký a zároveň velice pevný. Má hustotu odpovídající asi 5 procentům běžné oceli, zároveň je ale 10krát pevnější

3D tištený model 3D grafenu -<p>V MIT testují vlastnosti nového materiálu na 3D tištěném modelu</p>
3D tištený model 3D grafenu -

V MIT testují vlastnosti nového materiálu na 3D tištěném modelu

Grafen, který tvoří atomy uhlíku uspořádané do jediné, prakticky dvourozměrné vrstvy, je asi nejpevnějším ze všech známých materiálů. Vědci se už dlouho snaží převést dvourozměrný grafen do podoby materiálu, který byl trojrozměrný a použitelný mnoha různými způsoby. Až doposud se jim to ale moc nedařilo.

Nanoinženýři Massachusettského technologického institutu (MIT) navrhli 3D grafen, který vznikne stlačením malých vloček grafenu za vysoké teploty a tlaku.

Jejich materiál má houbovitou porézní strukturu, je velmi lehký, a přesto je velice pevný a stabilní. Výpočty a experimenty ukazují, že 3D grafen z MIT má hustotu odpovídající asi 5 procentům běžné oceli, ale zároveň je 10krát pevnější než ocel.

TIP: Plátky grafenu na pilířích nanotrubiček: Uhlíkové nanomateriály ve 3D

Vlastnosti nového materiálu badatelé testovali zajímavým způsobem, na důmyslných modelech struktury, které vytvořili pomocí 3D tiskárny s vysokým rozlišením.

MIT News