Neobvyklá mlhovina Pa 30 je pozůstatkem 840 let staré srážky bílých trpaslíků

18.01.2023 - Stanislav Mihulka

Kolem roku 1181 se v souhvězdí Kasiopeji srazili dva bílí trpaslíci. Následná exploze supernovy vytvořila mlhovinu Pa 30

<p>Mlhovina Pa 30 ze souhvězdí Kasiopeji připomíná ohňostroj.<em> (foto: Dartmouth College, Robert Fesen, CC BY 4.0)</em></p>

Mlhovina Pa 30 ze souhvězdí Kasiopeji připomíná ohňostroj. (foto: Dartmouth College, Robert Fesen, CC BY 4.0)

Mlhovina Pa 30 v souhvězdí Kasiopeji je velice zvláštní. Strukturou, kterou tvoří velký počet jemných filamentů, vybíhajících ze středu mlhoviny, připomíná explozi velkolepého ohňostroje. Podle nového výzkumu týmu odborníků, který vedl Robert Fesen z americké univerzity Dartmouth College, má i zvláštní složení. Namísto obvyklého vodíku či helia je mlhovina bohatá na síru a argon.

Badatelé jsou přesvědčeni, že výjimečná struktura a chemické složení mlhoviny Pa 30 odpovídá modelu se srážkou dvou bílých trpaslíků, tedy velmi hustých jader vyhaslých hvězd podobných Slunci. Právě taková srážka je jedním z navržených vysvětlení pro supernovy typu Iax, při nichž nedojde k úplně destrukci explodujícího objektu.

Supernova z roku 1181

Velikost mlhoviny Pa 30 a rychlost, s níž se rozpíná, podle vědců ukazují na explozi supernovy, ke které došlo přibližně v roce 1181. To odpovídá pozorováním čínských a japonských astronomů, kteří v té době zaznamenali náhlé zjasnění hvězdy v souhvězdí Kasiopeji. Událost byla viditělná přibližně šest měsíců a poté došlo k postupnému útlumu jasnosti.

Nikdy jsem neviděl nic podobného,“ přiznává Fesen. „Natož aby to byl pozůstatek supernovy v Mléčné dráze. A moji kolegové jsou na tom stejně. Pro astronomy je tato mlhovina možností detailně prostudovat velmi zajímavý typ supernovy, který byl pro vědu dostupný jen v teoretických modelech nebo vzdálených galaxiích.

TIP: Astronomové objevili velmi zvláštní zákrytovou dvojhvězdu bílých trpaslíků

Mlhovina Pa 30 byla objevena teprve v roce 2013. Až doposud byla na snímcích patrná jen jako extrémně slabě zářící difúzní objekt. Výzkum Fesenova týmu vycházel z nových snímků, které vědci pořídili na sklonku roku 2022, s pomocí 2,4metrového teleskopu Hiltner na observatoři MDM v Arizoně. Závěry svého výzkumu vědci publikovali minulý týden v recenzovaném vědeckém časopisu The Astrophysical Journal.