Nepravděpodobní příbuzní: Krokodýli mají geneticky blíž k ptákům, než k ostatním plazům

03.06.2021 - Jaroslav Petr

V souvislosti s výzkumem ptačích genomů se ukázalo, že krokodýli mají geneticky blíž k ptákům než k ostatním plazům. Jejich společný předek žil před 240 miliony roky

<p><strong>Volavka velká západní</strong> <em>(Ardea herodias occidentalis, poddruh volavky velké)</em> loví v týmu společně s aligátorem. V souvislosti s výzkumem ptačích genomů se ukázalo, že krokodýli mají k ptákům dokonce geneticky blíž než k ostatním plazům.</p>

Volavka velká západní (Ardea herodias occidentalis, poddruh volavky velké) loví v týmu společně s aligátorem. V souvislosti s výzkumem ptačích genomů se ukázalo, že krokodýli mají k ptákům dokonce geneticky blíž než k ostatním plazům.

V souvislosti s výzkumem ptačích genomů vědci přečetli i genomy některých evolučně starých plazů, jako jsou například krokodýli. Ti dnes patří k nejbližším žijícím příbuzným veškerého ptactva a k ptákům mají dokonce geneticky blíž než k ostatním plazům! Společný předek krokodýlů a ptáků žil před 240 miliony roky a vědci se také pokusili vydedukovat základní rysy genomu pravěkého plaza, který byl společným předkem ptáků, krokodýlů a vyhynulých dinosaurů.

Krokodýli – nejbližší příbuzní ptáků

Krokodýli se vyvíjejí velice pomalu, evoluce u nich postupuje řádově desetkrát pomaleji než u savců. Zřejmě to souvisí s tzv. generačním intervalem, tedy dobou, která uplyne od narození do zplození potomků.

Krokodýli přivádějí na svět potomky v poměrně pozdním věku. Například krokodýli nilští pohlavně dospívají až ve věku kolem 10 let. Naproti tomu savci byli na Zemi dlouho zastoupeni především malými, krátkověkými a rychle se rozmnožujícími druhy. Proto u nich evoluce spěchala mnohem větším tempem než u krokodýlů. Předci ptáků, krokodýlů a dinosaurů měli podobně pomalou evoluci genomu. Ptáci na své vlastní evoluční větvi ale „přidali plyn“ a jejich evoluce je celkem svižná.

TIP: Prastaré kořeny ptačího rodu: Jak ptáci přišli o zuby?

I když se traduje, že krokodýli jsou evolučně velmi úspěšní, protože přežili vymírání dinosaurů a udrželi se na světě dodnes, vždycky se jim tak skvěle nedařilo. V poslední době ledové měly mnohé krokodýlí druhy namále.