Nevelký, ale děsivý: Druhohorní korýš Dollocaris udivuje obrovskýma očima

21.01.2016 - Stanislav Mihulka

V druhohorním oceánu plavali strašidelní korýši s přerostlýma očima

Ve druhohorách nežili jenom dinosauři, ale také spousta dalších podivuhodných živočichů. Například, moře období jury brázdili asi dvaceticentimetroví korýši druhu Dollocaris ingens, jaké dneska už zaručeně nikde nenajdete.

Paleontologové nedávno objevili jejich fosilie se skvěle zachovalýma obrovskýma očima, které tvoří podstatnou část těla těchto korýšů. Oči dolokarisů byly složené, tak je běžné i u dnešních korýšů. Každé z obou gigantických očí se přitom skládalo z 18 tisíc jednotlivých oček. Větší počet mají jenom dnešní vážky.

Dolokarisové s obrovskýma očima pluli v moři před 160 miliony let, na území dnešní Francie. Byli draví. Jejich vzhled prozrazuje, že svou kořist pozorovně sledovali očima a útočili na ni ze zálohy. Na konci druhohor tito korýši vymřeli společně s dinosaury.

Phys.org