Nikdo není neomylný: Vědci napravili chybu starou 3 miliardy let

25.06.2016 - Stanislav Mihulka

Někde se splete i příroda. Molekulární biologové vylepšili enzym, který 3 miliardy let nefungoval, jak by měl

Nikdo není neomylný, ani příroda. Retroviry, mezi které patří i neblaze známý virus HIV, dovedou přepsat RNA zpět do DNA pomocí enzymu zvaného reverzní transkriptáza. Jenže tenhle enzym dělá chyby, protože předek všech takových virů neuměl přesně kopírovat genetický materiál.

Vědci se teď rozhodli 3 miliardy let starou chybu přírody napravit. Vytvořili novou variantu enzymu reverzní transkriptáza, která přepisuje RNA do DNA, a ještě navíc si po sobě kontroluje, co vytvořila. Nová varianta enzymu tudíž nedělá prakticky žádné chyby.

TIP: Světlušky inspirovaly vývoj diagnostických testů v medicíně

Molekulární biologové používají reverzní transkriptázu jako užitečný nástroj při výzkumu RNA, v medicíně i jinde. S opravenou reverzní transkriptázou to teď půjde mnohem lépe.

University of Texas at Austin