Nizozemští virologové zachytili vysoce virulentní variantu viru HIV

Nizozemští virologové zachytili vysoce virulentní variantu viru HIV. Naštěstí se zdá, že jde o variantu, která je na ústupu a je léčitelná soudobými prostředky

05.02.2022 - Stanislav Mihulka

Svět žije koronavirem, ostatní nebezpečné viry během pandemie ale samozřejmě nezmizely. Nizozemští virologové nedávno ohlásili objev vysoce virulentní varianty HIV. Podle dostupných informací tento virus vytváří značné množství virových částic, rychleji likviduje imunitní buňky a je nakažlivější.

Evoluce viru

Jde o příklad evoluce viru do virulentnější podoby. Virus HIV má obecně tendenci rychle mutovat, takže každý infikovaný jedinec má do jisté míry vlastní jedinečnou variantu viru. Viry tímto způsobem bojují o své přežití a přizpůsobují se změnám podmínek. Naprostá většina těchto mutací ale naštěstí nic podstatného nepřináší.

Nově objevená varianta nese onačení VB. Podle vědců vytváří 3,5 až 5,5krát více virových částic než typický virus HIV. Vyvolává až dvakrát rychlejší pokles počtu pomocných CD4+ T-lymfocytů, což znamená rychlejší rozvoj onemocnění AIDS, a je také více infekční. Navzdory těmto nebezpečným vlastnostem ale vše nasvědčuje tomu, že je možné tuto variantu HIV bez problémů zvládnout soudobou léčbou.

Není důvod k panice

Podle vedoucího výzkumu Chrise Wymana z Oxfordu není varianta VB úplnou neznámou. K její evoluci zřejmě došlo v Nizozemsku na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Po roce 2000 se tato varianta šířila v Nizozemsku rychleji než jiné typy tohoto viru. Kolem roku 2010 se šíření zastavilo a varianta VB je od té doby spíše na ústupu – podle odborníků především díky skvělému nizozemskému programu péče a monitoringu pacientů s HIV.

Badatelé v rámci projektu „Bridging the Epidemiology and Evolution of HIV in Europe“ (BEEHIVE), který shromažďuje vzorky HIV pozitivních lidí z Evropy a Ugandy, původně identifikovali 17 jedinců s variantou VB. Drtivá většina těchto případů pocházela z Nizozemska, což vědce podnítilo k rozsáhlému screeningu více než 6 700 HIV pozitivních Nizozemců. Ten odhalil dalších 109 infikovaných variantou VB.

TIP: Zabijácký virus HIV: Kde se zrodilo zlo?

Varianta VB také podle Chrise Wymana „neobsahuje mutace, které by bránily tomu, aby proti ní fungovala současná léčba“. Tým Dr. Wymanta dále upozorňuje, že nezkoumal příčiny vyšší virulence varianty VB. Detailnější popis chování viru tak zřejmě osvětlí až budoucí klinické studie.