Nová kosmická loď Crew Dragon vzlétla do vesmíru a úspěšně zakotvila u ISS

SpaceX oslavují úspěšný start nové kosmické lodi pro pilotované lety Crew Dragon a její přistání u Mezinárodní vesmírné stanice

04.03.2019 - Stanislav Mihulka

Ambiciózní soukromá společnost vesmírných technologií SpaceX opět bouřlivě slaví. A plným právem. Teď už je jasné, že se první let kosmické lodi Crew Dragon na oběžnou dráhu povedl na jedničku. Po úspěšném startu loď před nedělním obědem našeho času zakotvila u modulu Harmony, ve chvíli kdy se Mezinárodní vesmírná stanice nacházela 402 kilometrů nad Pacifikem, severně od Nového Zélandu.

Ke svému prvnímu letu na oběžnou Crew Dragon odstartovala v noci 2. března našeho času na špici nosné rakety Falcon 9 Block 5, ze startovacího komplexu 39 Vesmírného střediska Johna F. Kennedyho na floridském mysu Canaveral. Na misi, která nese označení SpX-DM1 (SpaceX Demonstration Mission 1) loď nejprve strávila asi 27 hodin samostatně na oběžné dráze kolem Země.

Nová éra pilotovaných letů do vesmíru

Po autonomním připojení lodi Crew Dragon k ISS propukl v řídícím středisku SpaceX jásot, který ohlašuje úsvit nové éry pilotovaných letů do vesmíru, ve které budou hrát zásadní roli soukromé společnosti, jako právě SpaceX. Západní astronauté už konečně nebudou zcela závislí na ruských dopravních prostředcích na oběžnou dráhu.

TIP: Kosmická loď Dragon pro lidskou posádku už trénuje na startovací rampě

Loď Crew Dragon napoprvé letěla bez lidské posádky. Na palubě je figurína ve skafandru jménem Ripleyová, čímž SpaceX vzdávají hold sérii fascinujících temných sci-fi o Vetřelcích. Crew Dragon stráví u ISS 5 dní, během kterých Ripleyovou navštíví lidská posádka Mezinárodní vesmírné stanice. Poté nová kosmická loď SpaceX zakončí svoji první vesmírnou výpravu padákovým přistáním do vln Atlantiku, doufejme, že úspěšným. Letos v červenci by měl následovat další start Crew Dragon, tentokrát již se živými astronauty.

NASA / SpaceX